Liselotte nummer to

Allerede mens jeg strikket den første Liselotte-jakken, planla jeg den andre. Den skulle også være i alpakkaull av hippieslaget, men denne gangen i hvitt. Riktig nok får man ikke alpakka i aldeles kritthvitt, men naturlig hvitt er også pent.

Jeg fulgte den samme oppskriften, og dermed ble resultatet like vellykket som første gang. Den sitter som et skudd. Jakken skal jeg bruke til kjoler og hvite bukser på kjølige kvelder utover sommeren. Jeg har allerede brukt den to ganger.

Det viktigste med hele jakken er den store, røde fløyelsknappen. Da min svigermor døde i 1991, arvet jeg hennes knappeeske. Den var full av knapper av alle slag. Noe var rester etter ting hun hadde sydd, hun var nemlig utdannet dameskredder. Men hun kalte seg også loppedronningen fordi hun elsket å gå på loppemarkeder. Der kjøpte hun ofte klær som hun senere sydde om. Som gift hadde hun god økonomi, men likevel likte hun godt å få mye ut av lite. Noen ganger kjøpte hun et plagg bare fordi det hadde flotte knapper. Så klippet hun dem av og kastet plagget. Hvor den røde nappen kom fra, aner jeg ikke, men den har ligger der i boksen og ventet på å bli brukt i mange, mange år. Aller helst skulle det vært tre av dem, men det var det altså ikke.

9 responses to “Liselotte nummer to

  1. Uha, som den ser skøn ud, Hege. Jeg er SÅ glad for at læse, at du er tilstrækkeligt glad for opskriften, til at strikke endnu en.

    Knappen er herlig og historien om din svigermor ligeså. Sikke en skøn måde at huske hende på 🙂

  2. Visst er jeg fornøyd med oppskriften, Liselotte. Endelig en som passer helt perfekt til meg. Nå har jeg begynt på en genser med utgangspunkt i samme oppskrift.

  3. Rigtig god idé, Hege – det er jo bare endnu nemmere… rundt og rundt 🙂

  4. Jeg elsker ting og tøj med historie. jeg har grydelapper, min mor har lavet i patchwork med stof fra noget af mit tøj som yngre, jeg kan ikke nænne at smide dem ud, selvom de er vel brugte.

  5. Minner er gode å ha, Lene.

  6. Hei – Denne jakken var virkelig fin. Nydelig farge og garn har nok også stor betydning. syns du har det fint i hagen også. Herlig med tradisjons- og fargerike planter som Roser, Peoner og Clematis. Ha en fin kveld.

  7. Fin kveld til deg også, Petronella.

  8. Tilbaketråkk: Tre små, gule knapper « Livet leker

  9. Tilbaketråkk: Leftie | Livet leker

Legg igjen en kommentar