Den som sparer hun har – om en gammel genser

Jeg har strikket mange kofter og gensere i mitt liv, og det er ingen grunn til å legge skjul på at loftet vårt skjuler et og annet strikkeplagg som ikke lenger passer min kjære og meg. Noe har skjedd med fysikken i løpet av tretti år.

Da Marthe var hjemme i jula, spurte hun etter en av disse gamle genserne. Hun husket at Thv hadde brukt den da hun var liten.

IMG_20140117_133524

Den som sparer, hun har. Visst hadde jeg genseren på lur. Jeg husker så godt at jeg strikket den. Thv og jeg gikk på lærerskolen på Notodden. Thv begynte i 1978, jeg i 1979. Siden Telemark lærerhøgskole også hadde formingslærerskole, huset skolen en butikk som solgte alt det studentene kunne trenge til arbeidene sine; garn også. Det var veldig billig i den butikken, og jeg har ennå garn og linstoffer som ble innkjøpt det siste året. Akkurat nå er vi inne i en strikkebølge. Sånn var det også på begynnelsen av 1980-tallet.

DSC07037

Årstallet var 1981, og det startet med et nummer av Det Nye. Jeg bladde i det hjemme hos en venninne, og fant en fotoreportasje om gamle strikkegensere og gjenbruk av sånne. Noen av dem var kjøpt på loppemarket. Tittelen var Freak out med lusekofte…, og jeg fikk lov til å rive ut bildet. Jeg har det selvfølgelig ennå.

Under bildet sto det at genseren var strikket på 1950-tallet. Oppskrift på en tilsvarende genser skulle komme i et senere nummer, og det gjorde den også, men da hadde de forandret på fargene.

???????????????????????????????

Når jeg ser bildene, åpner hodet mitt seg, og jeg husker en 33 år gammel situasjon. Vi sitter i kantina på lærerskolen, rett innenfor døra til høyre. Det er Anne Turid og jeg og et par andre jenter. Jeg viser fram bildet og oppskriften og kommenterer at den unge modellen er utrolig skjønn. Ei av jentene påstår at hun kjenner ham, – og at hans interesser ikke går i retning jenter. Han blir ikke mindre fin av den grunn; og nå slår det meg at dette bildet kunne vært tatt i dag. Posituren, blikket, frisyren, til og med genseren fungerer like godt i 2014.

???????????????????????????????

Jeg strikket genseren i Rauma 3-trådsgarn, og jeg ville ha de samme fargene som på originalgenseren. Det var den som inspirerte meg. Det var ikke noe problem å finne eksakt like farger, for dette garnet kommer i et vell av farger. Senere strikket jeg genseren i de blå fargene også, – en til Thv og en barnegenser. Begge ligger på loftet.

???????????????????????????????

Etter mange års ivrig bruk, var vrangbordene på genseren fullstendig utslitte. Jeg klippet dem av og strikket nye. Det ble helt fint.

IMG_20140117_133539

Et par maskehull var det også her og der, men Marthe fant passende garn og stoppet dem, – og nå er faktisk genseren klar for ny bruk. Den passet Marthe perfekt, og det gleder meg veldig at den har fått et nytt liv.

Jeg strikket altså denne genseren i to versjoner. I tillegg strikket jeg en av de andre genserne fra reportasjen i Det Nye. Nå skal jeg jammen finne fram de andre også. De ligger nok der oppe et sted. Kanskje noen i familien vil gi dem også et nytt liv.

IMG_20140117_133635

13 responses to “Den som sparer hun har – om en gammel genser

  1. Edel Bruun Bastøe

    Anbefaler koftejakten til Liv Sandvik Jacobsen

  2. Jeg kjenner den. Leste først om det i bladet Lev landlig. Har lyst til å strikke Haukelikofta som går igjen der.

  3. Å den husker jeg! Venninna mi strikka maken i blått.
    Det ble mye hønsestrikk på åttitallet.

  4. lisbeth58bula

    Nå bare MÅ jeg kommentere, vet du. For den genseren med grønnfarger ligger like fin i kjelleren min. Strikket og brukt masse av meg selv mens jeg gikk på lærerskolen på Hamar. Fysikken er aldeles ikke den samme for denne meget rette modellen, nei. Noen ganger lurer jeg på hva annet jeg kan lage av den, men har enda ikke hatt hjerte til å sette saksa i den.

    • Kanskje du kan gjøre som jeg: La noen få arve den. Har du et bilde?

      • lisbeth58bula

        Ja men hvordan får jeg lagt den her a’ tru? Er du på ravelry finner du meg. Men er nå samme som han modellen på ditt mønster, da-farger og alt.

      • På ravelry er jeg, vet du. Samme nick som her da, tenker jeg.

        Fant deg! Fant genseren! Fant alt det andre fine!

  5. Å, for et herlig gjensyn! Jeg vokste opp på Notodden og var 16 år da denne oppskriften sto i Det Nye. Falt pladask for både genseren og den pene unge mannen 😊Jeg strikka min i fargene som på bildet og garnet kjøpte jeg hos Alfhild Jørgensen i Storgata. Tenk at du fortsatt har både oppskriften og genseren! Gode minner – you made my day 😊

    • Jeg husker vi satt i kantina på lærerskolen og diskuterte han kjekken på bildet, så var det en som sa at han foretrakk menn 😉 Jeg husker Alfhild Jørgensen, men vi fikk jo billig garn i butikken på lærerskolen.

      Ha, nå fikk jeg lyst til å ta meg en tur til Notodden. Set var lenge siden.

  6. Gitte larsen

    Hei hvet du hvor jeg kan få tak I mønsteret til denne flotte genseren

    • Beklager sent svar. Jeg har den, ville jeg tro, – og jeg kan jo bare avfotografere den for deg. Den er jo så gammel, at det neppe er noen copy right, – dessuten er den oppskriften jeg fant i et ukeblad en remix av en gamme oppskrift.

  7. Elin Tove Løhre

    «Gammel genser». Jeg har også dette utklippet – strikket likedan til meg selv og min da 3-årige sønn (1982). For 4 år siden fant jeg fram oppskrifta og strikka den i andre farger til en nabogutt som fylte 4 år. Synes denne er så flott at det blir sikkert flere utgaver etter hvert.

Legg igjen en kommentar