Tre små, gule knapper

Jeg skulle reparere Ms lille, gammeldagse forklekjole i dag. Den er arvet og hadde fått et lite hull, og så manglet den noen knapper på baksiden. Siden hun elsker den kjolen, tenkte jeg å gjøre den fin før hun kommer på onsdag. På rommet mitt står det en gammel blikkboks med et nydelig motiv, og den fant jeg fram nå.

Vi arvet boksen da svigermor døde i 1991. Hun brukte den til å oppbevare knappene sine, og de er der ennå. Selv om hun ikke praktiserte yrket sitt, var svigermor utdannet dameskredder. Av og til sydde hun klær til seg selv eller sønnene sine, og da jeg kom inn i familien, sydde hun litt til meg også. Siden hun døde så ung, rakk hun ikke å sy så mye til ungene våre, men på loftet henger en nydelig lodenfrakk i størrelse to år. Den har både Marthe og Henrik brukt, og den er virkelig noe for seg selv. Svigermor kjøpte en pen lodenfrakk på loppemarked, og så sydde hun en bitte liten frakk til Marthe av den. Knappene fant hun antagelig i denne boksen.

Boksen er alltid full, og man kan jo lure på hvor alle knappene kommer fra. Jeg vet svaret. Svigermor hørte til den gamle, sparsommelige generasjonen. Når et klesplagg var utslitt og skulle kastes, tok hun seg alltid bryet med å klippe av knappene og putte dem i boksen, – i hvert fall hvis knappene var pene. På den måten ble det etter hvert en anselig samling knapper. De kommer i alle størrelser og farger. Noen er store, andre bitte, bitte små. Hvis man studerer dem nøye, ser man at noen er mer forseggjorte enn andre. Særlig blir jeg imponert over de bittesmå stofftrukne knappene. De har trolig sittet i pene damedrakter da svigermor var ung. De skinntrukne knappene er også nydelige, – særlig de riktig gamle. De har til og med skinnstropp på baksiden. I boksen er det knapper laget av plast, ben, metall, horn og tre. De fineste var kanskje to gamle ravknapper. De fleste er ensfargede, men noen har preget mønster eller er dekorert med blomster, anker eller noe annet dekorativt. Opp gjennom årene har jeg brukt flere av de peneste knappene når jeg har strikket jakker til meg eller ungene, og det er fortsatt nok å ta av.

Det er ikke bare knapper i boksen. I dag tømte jeg den, og da fant jeg litt av hvert: En gammel tiøre, hemper av det slaget man festet strømpebånd med i gamle dager, en mansjettknapp, to øreringer, et sølvkjede

og tre, små gule knapper til Ms sommerkjole.

6 responses to “Tre små, gule knapper

  1. Har du noen ekstra strømpehemper er det bare å overlevere dem, for det trenger jammen jeg 🙂

    Fyller du ikke på den når dine egne klær er utslitte? Knapper og glidelåser er så gysla dyrt, så før jeg kaster klærne mine spretter jeg alltid av alt som kan gjenbrukes, men fordi jeg syr endel blir liksom ikke knappeboksen min full noen gang. Glidelåsposen er derimot sprengfull, for de er ikke noe morsomme å sy i…

  2. Nei, for tenk, – jeg gjør ikke det 🙂 Men jeg burde. Du ligner vel på farmora di. Tror forresten vi har en pose med glidelåser etter henne et eller annet sted også.
    Og hempene kan du selvfølgelig bare ta. Jeg tror det var en eller to i denne boksen. Kanskje jeg har flere.

  3. Ein sånn boks hadde mormor og. Vi ungane pleide alltid å leike med den då vi var små. Eg hugser enda den spesielle lukta som kom når vi helte alle knappane på golvet i rommet med vegg-til-vegg-teppe hos mormor. Mormor døydde frå oss i 1999. Takk for at du minte meg på knappeboksen!

  4. Velbekomme, Valk. Jeg har det også sånn at lukter og farger kan gi meg sterke minnesopplevelser.

  5. Sådan en knapæske findes hjemme hos min far. Nu bliver den ikke brugt, men mon ikke vi søstre og børnebørnene begynder at kigge i den 🙂

  6. Gjør det, Lene. Det er mye historie i en sånn knappeboks.

Legg igjen en kommentar

