Eksamenstid, eksamenspes, eksamensfryd

Så er det eksamenstid, en eksamen vi har forberedt oss til i tre år. Vi voksne tar det rolig, og det gjør de fleste elevene også. De har hatt så mange tentamener, at de vet hva dette dreier seg om. Dessuten er det heller ingen katastrofe om det skulle gå litt skeis. Eksamenskatastrofer hører de litt eldre årsklasser til.

Jeg fikk opp 30 av mine unger i norsk. De er en skjønn blanding som sprer seg over hele karakterskalaen. Noen liker godt å skrive, andre hater det. I dag MÅ de alle sammen. Om du har lyst til å se hva som foregår, kan du ta en titt på Udirs forberedelsessider. Eksamen foregår altså sånn at alle fikk vite hvilket fag de kom opp i sist fredag. Så var det engelskeksamen på tirsdag, matte på onsdag og norsk i dag. 48 timer før elevene skal skrive, får de oppgitt årets tema. Sammen med temaet følger en del ressurssider på Internett. Disse sidene forteller elevene hvordan eksamen vil bli avviklet, om de skal skrive sakprosa på nynorsk eller bokmål osv. De er vel verdt en titt. Når du kommer inn, må du ha et brukernavn og et passord.

Brukernavn: NOR0017

Passord: JkjhT487G

Rull deg fram til novella Mors mi ser på meg på s 4 i del B, – den er vel verdt noen minutter.

I år er temaet Påvirkning. Supert, synes vi. Elevene har vært hjemme og lest, og jeg har fått ryddet pulten min. I går hadde vi som fikk opp elever i norsk dem inne til veiledning i små grupper. Siden heller ikke jeg visste de eksakte skriveoppgavene de ville få, kunne jeg hjelpe dem alt jeg ville. I denne situasjonen er vi ikke opponenter, – vi spiller på samme lag. Vi har forberedt oss på reklame og gruppepress til den første oppgaven, og så skal det skrives en skjønnlitterær tekst. De fikk fem oppgaver å velge mellom, og om vi ikke har bommet helt, kommer noen av dem til å handle om lærere og andre om forholdet til mor. Og hele tiden må de huske at den røde tråden skal være påvirkning. For at ingen skal glemme det, har jeg laget en diger streamer av gråpapir og hengt opp i klasserommet. Der står det PÅVIRKNING i store fargerike bokstaver – og dette ordet ser de hver gang de løfter blikket i morgen. Her overlates ingen ting til tilfeldighetene.

Og nå sitter de her og skriver for livet. Oppgavene er gode, og alle har noe å jobbe med. Det er pip stille i rommet, og eksamensalvoret har senket seg over forsamlingen. Alle blir stelt pent med, lunchen – nystekte bagetter, blir trillet opp når den tid kommer. Hjemmefra har de med matpakker, og noen av foreldrene har skrevet små lykkeønskninger på matpapiret.

Lærerne får servert kringle, og vi har mange vakter til å avløse oss. Akkurat nå måtte vi innføre en ny betydning av ordet spisepause for en av guttene. Han var så opptatt av å knaske medbrakt chips, at det forstyrret dem som satt rundt. Chipsen er konfiskert, og har har fått spisepause. Spisepause er når han ikke spiser. Nå skal det skrives.

Det er første gang for disse små menneskene, og de tar det virkelig på alvor. Antagelig lærer de mer på denne dagen enn jeg har klart å lære dem de siste ukene. For noen av dem blir det et lite antall eksamener til i livet, for andre blir dette en naturlig del av våren i ti år framover.

Lykke til gullungene mine!

2 responses to “Eksamenstid, eksamenspes, eksamensfryd

  1. Uha det er altså en hård tid – det er nu de skal prøves af og i årene fremover venter der dem endnu flere prøver….

  2. Det skal de, – men det har vært en god dag for de aller fleste.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s