Smuler i skuffen

Det har vel ikke gått noen forbi at vi er ganske rotete her i huset. Likevel klarer vi for det meste å holde fortet, som vi kaller det. Vi har forstått at et ryddig og rent hus gir overskudd og tid til det som er morsomt. Når det er for rotete, så tenker vi mest på rotet og minst på det som er hyggelig.

I morgen får vi besøk fra Australia. Brevvenn Amanda og hennes datter Heidi kommer på en liten mellomlanding hos oss, før hun drar til Beito for å gå på ski. Å reise fra Australia for å gå på ski i vinterferien er ganske vilt, spør du meg, – men det synes ikke Amanda.

Men så var det dette med orden da. Jeg mente selv at my castle var presentabelt, men så skjer det som alltid skjer et par dager før jeg skal ha gjester. Plutselig gjør øynene mine noen ekstra omdreininger, og så ser jeg huset med gjestens øyne. Jeg tror i hvert fall det er med gjestens øyne, men noen ganger mistenker jeg at det er min mors øyne som har sneket seg inn ved siden av mine. Jeg tenker på at Amanda skal være her hjemme alene mens vi er på jobben, hun skal lage seg mat og lete etter ting, og plutselig ser alt annerledes ut. Huset forvandler seg foran øynene mine.

* Plutselig ser jeg alle bunkene på skrivebordet: bunker med aviser, utklipp som skal leses senere, bøker, regninger…

* Plutselig ser jeg at kjøleskapet er fullt av mat som har gått ut på dato, og at sojasausen på øverste hylle har rent ned på boksen i nederste etasje.

* Plutselig ser jeg at de rene laknene jeg skal legge på ikke er drivende hvite lenger.

* Plutselig ser jeg smulene i skuffene på kjøkkenet, – du vet de skuffene som er rett under brødfjøla.

Heldigvis kommer ikke Amanda før i morgen kveld.

Jeg tror jeg begynner med smulene i skuffen.

6 responses to “Smuler i skuffen

  1. Ja, man kan se med mange slags øjne, det synes jeg er rammende. Godt at du har overskud til at skabe rammen for hygge og gode oplevelser. Nu må jeg også igang!

  2. Tak Hege, så findes der nogen lige som mig, jeg gad dog godt kunne sige vi om rengøring, men lige nu er mit badeværelse da klar set med «gæsteøjne» 🙂
    Hyg dig med rengøring og smuler, så vil jeg også gøre det og tænke på en kvinde i Norge 🙂

  3. Det må jo gjøres, enten man bor i Danmark, Australia eller Norge. Og nå er det stort sett bra her, – bra nok 🙂

  4. Haha- nå ser jeg for meg kjøkkenet deres. Dere har til orientering verdens mest hjemmekoselige kjøkken, smuler eller ei, og maten derfra smaker alltid som mat som er laget i kose-hus. Jeg tror ikke smulene i skuffen er noe krise.

  5. Jeg får også falkeøjne, før jeg får gæster. Det er da vist et kvindefænomen, Hege 😉 Men hvor er det spændende, at du får besøg af din brevven.

  6. Takk for det, Virrvarr. Jeg håper maten blir god i dag også. Hun skal få kalkun når hun lander.

    Visst er det spennende, Madame. Hun har vært her en gang tidligere, for to år siden, men da var det bare et par timer. Nå blir hun fra søndag til onsdag. Hurra!

Legg igjen en kommentar