Hvite syriner og blod

Vi har en stor busk med hvite syriner i hagen vår. Det er sånne gammeldagse syriner som lukter godt. Hvert år når de springer ut, trigger de et barndomsminne, en stor litterær opplevelser.

Egentlig husker jeg nesten ikke hva jeg leste, bare at det var vanvittig spennende. Teksten het Hvite syriner, eller kan det ha vært En bukett hvite syriner? I hvert fall fant jeg den i et ukeblad, – Allers, tror jeg det var. Antagelig gikk den som følgetong i flere uker, men jeg mener også at jeg senere så den i en kioskhylle et eller annet sted.

Hva den handlet om husker jeg nesten ikke, – men det var skummelt. Det var noe med en syk dame som lå i en seng. På nattbordet sto en bukett syriner. Jeg tror damen ble drept på brutalt vis, for de hvite syrinene ble oversprøytet med blod. Senere var det en eller annen som hadde sett dette, og som senere ikke tålte å se hvite syriner. Det var visst en dæsj romantiske følelser og mye spenning med også.

Det er det eneste jeg husker, men det er altså nok til at jeg tenker på denne kioskromanen hver gang jeg ser og lukter de hvite syrinene i hagen vår.

5 responses to “Hvite syriner og blod

  1. Hmm synes de lukter hit, jeg…

  2. Duften av syriner er sommer for meg.

  3. Det er smukke billeder – og er det ikke lidt synd at du kommer til at tænke på den myrdede dame med en buket hvide syrener ved siden af? Hmmm … Måske kan man skrive en lille historie om det for at få andre associationer til de hvide syrener 🙂

    Smukke er de – og ih, hvor de dufter skønt 🙂

  4. De lukter godt, 9na og Bodil, men de begynner allerede å bli brune i kantene.

    Men jeg liker historien om syringene oversprøytet med blod, Donald. Det var en av mine første opplevelser med at man kan bli føle spenning ved noe man leser.

  5. Tilbaketråkk: Betydningen av et drivhus | Livet leker

Legg igjen en kommentar

