Sommer-efit

En ting er å dokumentere en dag i sitt liv på den tiden av året det virkelig skjer noe. Hva med å prøve nå i ferien, tenkte jeg. Det ble ikke stort. Livet her på hytta foregår veldig langsomt, og det skjer ikke alltid noe fra den ene timen til den andre. Dagen i går var ekstra treg. Se bare her.

08.50.

Da jeg sto opp for å spise frokost, var Thv allerede borte. Han og pappa skulle til huset vårt for å snekre. Stilig at jeg våknet av meg selv før ni. Ni er nemlig dead line her på hytta. Har jeg ikke stått opp før ni, åpner Thv døra til soverommet og setter Reiseradioen på full guffe. Frokosten alene er også frokost, og underholdninga besto i å sjekke mail. På hytta inntar jeg ofte frokosten i sofaen i selskap med PC og aviser.

09.50.

Som du så på forrige bilde, kunne kjøkkenbenken absolutt trenge en overhaling. Likevel prioriterte jeg sola og La Redoute-katalogen på kjøkkenverandane. Det er visst det man kaller en overspringshandling i Danmark. At folk maser om at det ikke har blitt skikkelig sommervarmt ennå, forstår jeg ikke. De kan i hvert fall ikke ha vært her jeg er.

10.50.

Og så var det tid for oppvaska. Vi har ikke innlagt vann her på hytta, bare utlagt. Vannet henter vi ute på kjøkkenverandaen, og så varmer vi det i en vannkoker på benken. Det fungerer aldeles utmerket.

11.50.

Dagens arbeidsøkt skulle bestå av skraping. Jeg holder på med kjøkkenverandaen, og det prosjektet skal få en egen skrytepost når det er ferdig.

12.50.

Det er ikke spesielt interessant å skrape maling, men det var altså det jeg gjorde på dette klokkeslettet også. Beklager, men sånn var det.

13.50.

En sånn et-foto-i-timen-prosjekt er ikke så avslørende som det høres ut. Saken er jo den at man får gjort mye imellom de to klokkeslettene som festes på film. I går var jeg for eksempel en tur i butikken, men det kom aldri med på noe bilde. At jeg satt ute på verandaen for i selskap med boka mi, en måke og noen stadig mørkere skyer – det kom med.

14.50.
Det er sjelden jeg glemmer å spise, men det gjorde jeg i går. Tenk om jeg kunne gjort det oftere. Det ville sikkert gjort underverker for kroppen min. I går rykket jeg inn i bestemorkroken da magen rumlet i kor med himmelen. Dagens lunsjtips: Fire rugsprø. To med tapenade og spekeskinke og to med brunost. Namse!

15.50.

Om dette bildet er det ikke stor annet å si enn at jeg ikke hadde kommet lenger enn til sofa og lektyre. Boka jeg leser anbefales på det varmeste: Lori Lansens: Aldri alene.

16.50.

Puselus er en del av livet her på hytta nå. Han rusler rundt og ser ut til å ha det fint. Ute er fortsatt skummelt, men han går i hvert fall på verandaen. På dette tidspunktet er det ikke så lett å se hva jeg drev med. Jeg småryddet litt. Thv hadde akkurat kommet hjem, – men forsvunnet ned på nabohytta til broren sin. Jeg mener å huske at jeg hadde begynt å tenke middag.

17.50.

Hva jeg bedrev her, er ikke godt å si. Jeg tror rett og slett jeg var på vei ut for å rusle litt rundt på tomta. Når man er på hytta, skal man rusle litt på tomta hver dag. Det hører med. Kommer man forbi en hengekøye og været er tiltalende, kan man legge seg i hengekøya. Ellers kan man se etter skogens dyr eller finne på noe nyttig. Vår kjære nabo I har for eksempel et fantastisk prosjekt på gang. Hun raker fjellet og skogen ren for kongler. Det er en oppgave det står respekt av.

18.50.

Her kan jeg huske et jeg var en liten anelse utålmodig. Jeg var sulten. Det er grenser for hvor mye fire sånne rugsprø metter, brunost eller ikke brunost. En slags bruchetta er produsert, potetene er klare og alt som manglet var at en helt spesiell mann skulle komme opp fjellet for å grille en lammekotelett.

19.50.

Jeg fikk både middag og Dagsrevy. Så skjedde det plutselig noe. Ute var det fortsatt varmt og fint, men nesten hele dagen hadde det buldret litt, og himmelen ble mørkere og mørkere. Så braket det løs. Først regnet det, så styrtregnet det og til slutt haglet det så det ble hvitt på verandaen. Det mest spesielle er at sola skinner hele tiden,- men så er det jo sommer, og her i Oksrødkilen skinner sola alltid.

20.50.

Litt regn er alltid velkomment. Mye regn er aldir velkomment. Vi trenger vann i cisterna, særlig nå som jeg har brukt høytrykkspyleren. Inne krøp jeg opp i sofaen med et pledd. Det ble liksom litt kaldt av det haggelet. Thv tok seg et glass vin, og det er bare å konstatere at du aldri fikk se den kjøkkenbenken ren og ryddig. Det var den nemlig mellom bilde 08.50. og bilde 20.50. Bevise det, kan jeg ikke. Du får tro meg på mitt ord.

21.50.
Når det ikke er noe annet på TV, kobler vi på en PC og ser på Äntligen hemma på TV4.se. Det gjorde vi i går også. Det var tur for episode 7 og 8.

22.50.
Vanligvis legger vi oss sånn ved midnatt her på hytta. I går var Thv så trøtt at han krøp under dyna en time tidligere, og jeg så ingen grunn til å ikke følge eksempelet. Du har strengt tatt ikke noe å gjøre på vårt soverom, men la gå for denne gang.

Sånn endte en av de kjedeligste dagene på hytta hittil i år. En vellykka dag, med andre ord.

11 responses to “Sommer-efit

  1. Lurer nesten på en sånn reportasje jeg også. I morgen??? Blir nok litt mange kontor og pc bilder, men jeg lurer på det likevel… Vi får se…

    • Det er egentlig galskap, men litt moro også, mest for en selv. Det er dattera mi som har overtalt meg, og jeg tenker at om ikke annet, så kan det bli moro å kikke på når jeg blir gammel og mindre mobil.

  2. 07.20 opp fra horisontalen ut på badet til morgentoalettet med et eple i handa.
    07.45 ut døra retning ørkendyr og jobb
    08.00 rapport på vaktrommet
    08.45 kaffekoking og medisinutdeling
    10.00 beboerne samles i fellesstua, miljøarbeid og opplæring av sommervikar
    11.30 matpause med resten av personalet
    13.00 ny runde med medisin
    14.15 rapportskriving
    14.45 muntlig rapport til seinvakta
    15.15 ferdig med arbeidsdagen, ørkendyret svinger om Heimdal etter Piderbrød
    16.00 Dagens varme måltid Piderbrød, fiskekaker og ost i toastjernetm fyre opp WiMP for assortert musikkfølge
    16.30 Horisontal stilling under lureteppet
    19.00 Blogging om mopeduster som glemmer speil, blindsone og blinklys
    21.00 Ferietur i bloggland
    23.00 må begynne å tenke på morgendagens tur til broderfolket og etterhvert horisontal stilling. Igjen

    • Når skal det stå: 15.15. Ferdig med arbeidsdagen, klar for ferie?

      • Det gjorde det 15/6
        7/8 kommer det til å stå 22.00 ferie og ferdig med siste seinvakt før 1 års studiepermisjon

        Neida vi har det roolig på jobb for tida. Har tilogmed tid til å følge opp sommervikarene på en ordentlig måte, ikke bare kaste dem ut i det og regne med at de klarer seg, på et vis.

      • Ett års studiepermisjon, – det høres deilig ut. Men har ikke du akkurat avsluttet et studium?

      • Begynte på FPPU (Fleksibel Praktisk Pedagogisk Utdaning) i fjor høst. Det er to-årig og skal teoretisk kunne kombinereres med jobb. Ferdig med det til neste vår. Søkte på ped.sem. fordi jeg da hadde arbeid som innebar internundervisning.
        Er fast ansatt i firmaet, men får bare midlertidige tjenesteplasseringer og har derfor blitt flyttet mellom flere arbeidsplasser/-oppgaver de siste årene. Viser seg at det er store utfordringer for blondiner på 1.86 med mørk stemme på arbeidsmarkedet. Faglig dyktighet, kompetanse og erfaring blir ikke sett/godtatt når man møter samme utstøtingsmekanismer som fremmedkulturelle, homofile og andre marginaliserte grupper i samfunnet møter.
        Arbeidsgiver har signalisert at de har behov for helsearbeidere med videreutdanning i psykisk helsearbeid. Kombinert med min historie i firmaet blir det til at jeg får permisjon med lønn for å ta den videreutdanningen. Samtidig gjør jeg ferdig ped.sem.
        Personlig syns jeg det er feil ressursbruk, jeg har fire fulle utdanninger allerede og har erfaring/kompetanse nok til det arbeidet jeg utfører/har utført for arbeidsgiver, likevel skal jeg måtte bruke tid og krefter på å skaffe meg mer utdaning som i manges øyne gjør meg overkvalifisert så det holder.
        Beklager at jeg drar det langt her, men er ikke bare litt oppgitt over de holdningene jeg møter og må forholde meg til.

      • Det var da voldsomt også, men jeg regner med at du tenker at den pedagogiske delen av utdanninga skal brukes til noe. Lykke til, uansett!

      • Tusen takk 🙂
        Vil bli flinkere til å formidle faget mitt.
        Og så har det noe med min egen reise å gjøre, min søken etter perfeksjon

  3. Feriedagene våre absolutt noen likhetspunkter. Her ute starter dagene i ni-tida, vi pusler med oppvask og klesvask og brettspill og opp-pussing, bader litt og lager litt middag, drikker litt vin, synger litt, spiller litt og leser en hel haug bøker. Ja, og så hender det noen tar seg en liten høneblund underveis i dagen. Og noen fisker.

    P.S. Vi har like utemøbler, ser jeg. 🙂

    • Det er vel prototypen på en hyttedag, dette her, Hanne. Vi spiser, vasker opp, leser, maler, bader og så er det natta. Jeg har en sånn hang up på de hagemøblene. Må ha sånne for å tviholde på idyllen.

Legg igjen en kommentar