Om å klippe plen med neglesaks

Jeg gjør ikke det, altså, – klipper plenen med negelsaks, men i går var det ikke langt unna. Og selv om det var det jeg gjorde, klippet plenen, så kommer jeg ikke til å vise deg ett eneste bilde av gresset i hagen. I stedet skal du få noe mye mer fargerikt.

Gårsdagen ble tilbragt hjemme i hagen i dalen. Den er, som alltid på denne tiden av året, en oase i grønt og farger. Det gror og gror og gror, og det er som om ingen ting vet å begrense seg. Når Thv klipper plenen, så gjør han bare det. Derfor overtar jeg sånn omtrent hver annen uke. Da blir kantene også tatt, og jeg luker bed. Særlig disse viklegreiene vikler (!) seg inn i alle prydplantene våre, og noen av rosene var rett og slett tvunget i kne av ugresset.

Noen av plantene i hagen vår er antagelig like gamle som huset. Andre har jeg plantet nå i år. Særlig rosene må skiftes ut. De dør fra tid til annen, og vil jeg ha roser, så må jeg rett og slett kjøpe nye.

De siste åra har vi også satset på clematis. Den store som Jackmanien som vokser ut mot veien er gammel, og nå i år er den ekstra fin, siden den har blandet seg med den store rosa som vokser rett under den.

Clematis er ofte ekstra fin når den får blande seg med en annen plante. Vi mikser den med roser, men den fineste er den som kikker ut mellom bladene på Thvs gamle Concorde-drue.

Ellers er de nå pene alene også, og jeg tror jammen jeg skal investere i noen fler.

Det stikker alltid litt i hjertet når jeg steller i hagen samtidig som jeg er på hytta. What a waste, liksom. Huset vårt ligger bare femten minutter med bil fra sommerhuset vårt, og de fleste dager er vi innom en tur. Post skal hentes, klær vaskes, blomster vannes og som i går: Plen klippes. Akkurat nå avslutter pappa og Thv snekringa på tilbygget, så noe glede får vi jo av blomsterfloret. Jeg tenker at jeg gjerne skulle vært der mer, nå som det er som vakrest. På den annen side er dalen ganske død nå i sommervarmen, og jeg tror jeg ville følt meg litt fortapt om jeg skulle ruslet rundt der i ensomhet hver dag. Jeg får trøste meg med at det ikke er mindre pent der når vi flytter hjem 1. august, og så lunt som det er hos oss, har vi hagegleder helt til høstferien i begynnelsen av oktober.

Nå er i hvert fall plenen frisert.

14 responses to “Om å klippe plen med neglesaks

  1. Åh, koselig! Jeg har samme følelsen, jobber med hagen hjemme og stikker på hytta og planter i potter der og reiser fra dem… I fjor hadde vi minimalt med planter på hytta, pga ryggen min og armene til Kjæresten, hahaha, en vanvittig teit kombinasjon for øvrig… (Du skulle sett oss på handletur for eksempel)… I år har vi også minimalt på hytta, kun noen planter i pensjon nede hos en nabo som ikke skulle være så mye borte som vi. Hjemme litt mer, her bor det folk det meste av sommeren i år.

    • På mange måter er det jo sprøtt å bo to steder (- noen har til og med tre). Samtidig nyter vi sommerlivet her ute nå, så får hagen vente.

  2. Derfor jeg lar naboen stelle hagen, slipper jeg å bry meg om det også.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, nå om Flatt inn i svingen

    • Jeg liker hagearbeide, Kamelryttersken.

      • Jeg og, men naboen liker det enda bedre enn meg, og har tatt over hele grøntarealet vårt. Er bare for meg å si ja når det er noe, og da har jeg tid til alt det andre jeg vil, samtidig som vi har det trivelig på vår felles tram. Vinn-Vinn spør du meg.

      • Hvor finner man sånne naboer, mon tro. Heldig for deg og heldig for naboen. For et arrangement🙂

  3. Sikke nogle smukke roser. Jeg vil ikke have torneroser, men der findes vistnok nogle roser uden torne. Det må jeg undersøge – dine roser er skønne.

    Dine blomsterbilleder er også smukke, og mix og pelargonien er dejlige at se på.

    • Men altså, roser har torner, Donald. Det er det de er kjente for. Man får dem også uten, men du behøver jo ikke ta på dem. Ellers er det hyggelig at du liker dem

  4. Misunner deg clematisene dine.De skulle jeg gjerne hatt,men de trives dårlig i for varmt klima ,så jeg får nøye meg med dine flotte bilder.

    • Jeg har også fått sansen for clematis. Det skal bli fler. Håper du har det bra der nede i varmen. Her er det fin, norsk sommer, – men det handler jo sjelden om den store varmen.

  5. Jeres have er fortryllende smuk, Hege – gid jeg kunne sige det samme om min. Men i øjeblikket vokser ukrudtet så hurtigt, at jeg ikke kan følge med, selv om jeg nyder at arbejde i haven.

    • Den er smuk nå om sommeren, Madame, men vi har også ukrutt og villniss over alt. Det gror oss rett og slett over hodet. Heldigvis har vi en veldig liten hage, og da går det an å holde det noenlunde i sjakk. Jeg elsker hagearbeid, men bare i små porsjoner.

  6. Tornene på roserne punkterer børnenes bolde. Og ejerne af roser er ofte vrede, hvis børnene leger i deres friserede haver og kommer til at ødelægge noget. Derfor, tror jeg, er jeg ikke glad for roser eller tjørnehække så der bliver ingen roser her, 🙂

    Jeg kiggede ud nu og ser at det er ligesom hos dig: Planterne er vokset meget, meget meget, siden i søndags! Der skal lige friseres en gang igen nu (men det regner lidt, så det må vente til i aften).

Legg igjen en kommentar

