Katt i natt

Nå har dyret vært her i elleve dager. Fortsatt synes han Ute er et skummelt rom, i hvert fall i dagslys. Om natten lar han seg friste. Det er akkurat som om mørket demper den overveldende størrelsen på uterommet og høyden på himmelen, i hvert fall nok til at han kan våge seg ut. At det er det samme Ute som møter ham i mørket som om dagen, har han ikke hjerneceller nok til å forstå.

Men så, da det nærmet seg midnatt i kveld, forsvant han plutselig ut døra og ut i mørket. Opp på anneksverandaen føk han og vaglet seg til på rekkverket. Jeg tok et bilde med blitz, og katteøynene fornektet seg ikke, verken de ekte eller de på sykkelen min. Det er katta du ser til høyre, om du lurte.

For at du skal kunne se Puselus skikkelig, endret jeg innstilling på kameraet mitt. Etter et liv som innekatt, har han ingen forutsetninger for å vite hva som lurer der ute i mørket, og vi vil helst ikke at han skal oppdage det the hard way. Thv gikk derfor ut og hentet ham inn i huset, og så lukket vi dørene. Det er flott at han har begynt å bevege seg ut, men skal han være ute på egen hånd, bør han debutere i dagslys. Det er rever der ute, nemlig.

8 responses to “Katt i natt

  1. Jeg tænker, at kattens gode øjne gør, at det uden betydning, om det er dag eller nordisk sommernat. Den ser udmærket selv ved svage lysstyrker.
    Noget andet er så menneskenes tryghed🙂

    • Men det har helt tydelig betydning for denne katten, Farmer. Det er en voksen katt som aldri har vært ute tidligere. Om dagen er den intet mindre enn livredd for å gå ut. Vi forsøker å lokke den når vi holder på med noe ute, men den strekker seg bare til å krype ut på verandaen. Når natten kommer blir den modigere, modigere og modigere for hver dag, faktisk. Og selv om katter ser flott i mørket, så tenker jeg at det handler om nærsyn og ikke synet av den store himmelen og den vide skogen. Noe må det i hvert fall være.

      Om to uker reiser vi inn til byen, så får den øve seg på utelivet der også. Hvis alt går bra, er den her ute igjen 1. juli 2012. Da håper jeg den har lært å være ute.

  2. Jeg trodde katter så bedre i mørket enn om dagen. Det kan ikke være derfor den kjenner seg tryggere da, at den har bedre oversikt om natten?

    • Om de ser bedre i mørke, vet jeg ikke, – men de ser i hvert fall godt i mørke. Thv lurer på om det rett og slett handler om at katten er et nattaktivt dyr, og at han blir modigere og mer på alerten om natten. Nå er klokka halv ni, og han er igjen i ferd med å nærme seg uterommet.

  3. Jeg tænker at Thv. har ret. Vore katte er altid mere aktive når mørket falder på, og denne generelle lyst til aktivitet giver nok også Jeres kat lyst til at udforske verden derude.

  4. Vores tante havde en masse katte, nogle af dem kom til hende, fordi de var sårede og vidste at de kunne få hjælp. De var halvt vilde, som katte ofte er sydpå, (Italien). Hun fortalte, at kattene var deres schäfer overlegen, og at hunden var bange for katten. Jeg ved at ræve er snedigere end hunde, men alligevel, – jeg tror ikke at ræven kan matche en kampvant kat. Jeres kat er ikke kampvant, så det er noget andet – indtil videre🙂

    Min søns kat var også glad for at gå ud om natten. Kom hjem om formiddagen med et fjernt blik.

Legg igjen en kommentar

