Vil ikke hjem fra København

Det er varmt i København om dagen. Vi har ikke gjort noe epokegjørende i dag, men vi har likevel nydt hvert sekund.

???????????????????????????????

Egentlig avsluttet vi kvelden rett utenfor hotellet her. Vi spiste lunsj sånn i tretida, men sånne ute-lunsjer er mer mat enn vi er vant til å fortære midt på dagen, så først nærmere ti om kvelden orket vi tanken på litt middag, men da var vi til gjengjeld ganske sultne.

???????????????????????????????

Israels Plads blir pusset opp. Det ligger en privatskole rett ovenfor plassen, og de har kroppsøvingstimene sine på plassen. Nå blir den tilrettelagt for både ballspill og scating. Fint blir det, men litt klinisk etter min smak.

???????????????????????????????

La petanque er en liten fransk restaurant rundt hjørnet, tett inntil Israels Plads, og der fikk vi både løksuppe og vin i kveld, og crepes suzette til dessert.

???????????????????????????????

Hva vi har gjort tidligere i dag vet jeg sannerlig ikke. Vi har sykla rundt og møtt en tiggende hund med kopp og det hele. Både Tiger og Søstrene Grene har fått besøk, men det gikk jo fort. Og så var det denne lunsjen, da. Den ble inntatt både lenge og vel, – ikke fordi det tar så lang tid å spise, – men det er jo så mye å se og høre på når man sitter sånn på en fortausrestaurant.

???????????????????????????????

Litt geocaching har vi også bedrevet, og jeg mener bestemt at denne trappa skjuler en cache, – men fant jeg den? Nei!

???????????????????????????????

Om ettermiddagen tok vi en liten biltur til Hvidovre. Thv skulle i en helt spesiell hobbybutikk som lå ute i et industriområde, Jernholmen, het det visst. Akkurat på det tidspunktet var jeg litt trøtt, så da han entret butikken, lente jeg meg tilbake¨i bilen og tok en lur. Det sier noe om hvor lenge han var der inne, – og han kom ikke tomhendt ut. Det skal bli nok å gjøre i modellflyklubben i høst.

???????????????????????????????

Og så dro vi en tur på Fisketovet. Ikke for å kjøpe fisk, men heller vin. Vi gikk i Føtex, og der fikk vi det vi skulle ha.

???????????????????????????????

Jeg liker meg rundt Fisketorvet, Kalveboderne og Islands Brygge. Vi har bodd på hotell der noen ganger, og hver gang vi kommer dit har det skjedd noe nytt.

???????????????????????????????

Selv om jeg elsker alt som er gammelt og levd, har jeg også en hang til det moderne og stramme. På Island brygge bygges det leiligheter over en lav sko. Billig er det ikke. Det er ikke disse water front-områdene i noen store byer, – men tilgjengelige er de jo likevel for alle.

???????????????????????????????

Jeg elsker å bade når det er varmt, og nettopp derfor er det nok jeg blir så begeistret over alle bademulighetene midt inne i København. Her bades det i kanalene, både på tilrettelagte badeplasser og ellers. Folk spiser lunsj langs kanalbredden, og avslutter det hele med å stupe i vannet.

???????????????????????????????

I dag har DR vært opptatt av en eller annen sak om menn som har sex med menn, – og det foregår visst også i Ørstedparken. Den ligger tett ved her vi bor, og vi sykler gjennom den på vei hjem.

???????????????????????????????

At sånne parker er arena for allehånde forlystelser er vel ikke akkurat noen nyhet. Sånn har det vært fra tidenes morgen. Og en fin park er det, enten man sykler eller har seg i busk og kratt.

???????????????????????????????

Det er vår siste kveld her. Vanligvis synes jeg det er greit å reise hjem, men ikke nå. Vi har avsluttet dagen med en nattlig vandring her på Nørreport, men det får jeg heller fortelle om en annen dag. Det er tid for litt søvn. Vi sitter på hotellrommet. Alle vinduer er vidåpne, og rett utenfor sitter de og hygger seg på kneipa over gata. Fine lyder. Folk som ler og skåler. Biler i det fjerne,. Og deilig, svalende luft som sveiper inn over senga vår.

???????????????????????????????

Legg igjen en kommentar

