Erik, Marit, Guro og Vår beste dag

Helt på slutten av livet spilte Erik Bye inn ei lita, vakker vise: Vår beste dag. Teksten hadde han laget selv, og det kan man merke, så full av bilder fra hav og sjø som den er. Melodien sto Jon Kirkebø Rosslund for. Nå kan vi høre en liten snutt av denne sangen i NRKs nye reklame for seg selv, eller deres nye profilkampanje, som de selv kaller det.

Det er Marit Larsen som synger. Jeg synes den litt barnlige stemmen hennes kler visa veldig godt. Hun synger liksom med litt undring i stemmen.

Hvis du vil synge med, finner du teksten rett under YouTube-lenka.

Kom og lytt til lyset når det gryr av dag
solen løfter sin trompet mot munnen.
Lytt til hvite sommerfuglers vingeslag;
Denne dag kan bli vår beste dag!
Stien som vi gikk i går er like ny,
hemmelig som ved vårt første morgengry;
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre,
dagen i dag – den kan bli vår beste dag.

Kom og lytt til dypet når vi ror mot dag,
hør, maneten stemmer sine strenger.
Løfterik er tonen i et fiskevak,
denne dag kan bli vår beste dag!
Fjorden vår er like ny og blå og blank,
blikket ditt er fritt og ryggen like rank.
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre,
dagen i dag – den kan bli vår beste dag.

Kjære lytt til mørket når vår dag er gått,
natten nynner over fjerne åser.
Mangt har dagen skjenket oss av stort og smått,
mer, kan hende, enn vi har forstått!
Månen over tun og tak er like ny,
men tier stille om vårt neste morgengry.
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre,
dagen i morgen skal bli vår beste dag.

~Erik Bye~

Erik Byes versjon ligger helt i den andre enden. Marit er kvinne, Erik er mann, Marit synger rent og klart, Erik hest og rustent, Marit er ung, Erik gammelgammel. De tolker på hvert sitt vis, og jeg liker dem begge to. Fordi jeg vet at de to representerer hver sin ende av livet, opplever jeg det som om Marit ser framover, mens Erik ser tilbake. Når jeg hører Erik synge, så gir det en ekstra dimensjon for sånne som meg. Erik Bye var en norsk institusjon, en voldsom personlighet, og det bringer fram mange minner bare å høre stemmen hans.

Det finnes flere varianter av Vår beste dag, og hvis du vil, finner du dem selvfølgelig på YouTube. Spesielt anbefaler jeg Guro Von Germetens. Hun synger som det skal synges ved leirbålet en sen natt når det står om livet,

men nå skal jeg ikke si mer i dag, så kan du kose deg med musikken.

4 responses to “Erik, Marit, Guro og Vår beste dag

  1. Denne sangen har jeg hørt Erik Bye synge i mange år. Først i det senere har jeg blitt glad i den, og jeg lytter andektig hver gang den kommer ut av radioen. Plutselig en dag hørte jeg en kvinnestemme synge de samme tonene og ordene. «Hva var det?», tenkte jeg. Jeg oppfattet ikke hvem det var, men fikk enormt lyst til å høre det igjen. Neste gang den dukket opp, oppfattet jeg at det var Marit Larsen som igjen var på banen.

    Begge versjoner er fantastiske. Nå, etter å ha skrevet dette innlegget skal jeg høre Guros versjon, den har jeg ikke fått med meg. Jeg er spent!

    • Velkommen hit, Aktmodell2 (Nå ble jeg nysgjerrig og må kikke inn til deg for å se om du virkelig er aktmodell). Kos deg med musikken.

  2. Hørte på Guro. Må innrømme at jeg liker Erik Bye og Marit Larsen sine versjoner bedre. Mulig man må lytte flere ganger?
    Hyggelig at du kikket innom, skriv gjerne en kommentar.
    Jeg er faktisk en ekte aktmodell, men bare på si. Normalt er jeg en helt vanlig elektronikk-ingeniør med kone og tre barn. Når livet blir for alvorlig er det godt å kunne ta av seg maska og bare være meg for kunsten. Da lever jeg………

    • Jeg liker Marit Larsens versjon best. Jeg har fått med meg at du er aktmodell, og det er litt morsomt. Du utfordret nemlig fordommene mine første gang du kommenterte her. Aktmodell, tenkte jeg ,- og så for meg en nitten år gammel bimbo. Men så stemte ikke det du skrev med bildene inne i hodet mitt. Jeg tok meg en tur inn på bloggen din og det forklarte saken. Jeg har flere fordommer enn jeg er klar over 🙂

      God helg.

Legg igjen en kommentar

