Plukkfisk eller brandade?

På lørdag hadde vi årets første skreimiddag. Vi spiste torsk og lever og rogn og eggesmør og hele smørja, og selvfølgelig ble det mat til overs. Vi prøver å kaste et minimum med mat her i huset, men hva gjør man med 250 små gram ferdigrenset, kokt torsk? Plukkfisk, selvfølgelig. Nå skal plukkfisk helst lages på fisk med mer smak enn torsk, men så nøye er vi ikke. Man tager hva man haver.

Fire poteter ble skåret i små terninger og lagt i en kjele. På toppen la jeg en hakket løk, og så dekket jeg det med helmelk og kokte det opp. Når potetene var møre, moste jeg dem sånn noenlunde og tilsatte en klatt smør, – en klatt eggesmør, faktisk, – en rest fra den samme middagen. Så rørte jeg inn torsken og krydret med salt, pepper og litt muskat.

Plukkfisk er blek mat, men smaken er god. For å få litt klasse over det hele, serverte jeg plukkfisken i store, dype tallerkener og drysset på litt gresssløk, –

men det var fortsatt blek mat, veldig blek.

Plukkfisk er noe av det billigste du kan spise. Derfor er det morsomt når man av og til er på restaurant og ser at de serverer brandade, og da er det ikke som restemat, skal jeg si deg. Brandade er den franske varianten av plukkfisk, men det er i prinsippet det samme, og du finner retten over alt hvor fisk spises. Jeg ville gjette på at det går inn i kategorien husmannskost og restemat uansett hvor i verden man er. Hvis det er brandade du skal lage, og ikke plukkfisk, bruker du klippfisk i stedet for fersk fisk, hvitløk i stedet for muskat og olivenolje i stedet for smør. Brandaden er plukkfiskens franske fetter.

Brandade er også blek mat.

Hva tror du kunne passe som fargerik garnityr eller tilbehør til plukkfisken, – og hva ville kle brandaden?

10 responses to “Plukkfisk eller brandade?

  1. Kokte gulrøtter
    Og muskat er et must

    Bruker å lage plukkfisk med hvitsaus og blander i potetene og gulrøttene etterpå sammen med fisken.
    Persilledryss oppå gjør seg også

  2. Høres godt ut synes jeg, magen min er litt ute av rytme og dette høres ut som skånsom mat 🙂 Får assosiasjoner til mormor 😀

  3. Sprøstekt bacon og kokt broccoli tror jeg vil være bra.

    • Bacon passer helt sikkert. Jeg ser for meg at jeg legger bacon, broccoli og gulrøtter annenhver gang rundt langs kladden med plukkfisk. Det blir lekkert, vel?

  4. Frk Myssen

    Min brandade laver jeg med en masse hakket kørvel, så kommer der både lidt farve og smag på. Desuden serverer jeg den som små æg (formet med ske) på ristede brødskiver med limebåde ved siden af. Bruger ofte røget makrel i stedet for klipfisk, da det desværre ikke er let at finde hos en dansk fiskehandler..

    • Takk for tipset, Frk Myssen. Det høres jo utrolig lekkert ut. Kanskje jeg skal prøve det som en liten, lekker forrett en gang vi har gjester.

  5. Jeg vil tro at både en irrgrønn ertepuré og noen gromme gulrøtter vil være nammenam til plukkfisk, litt som her: http://hannej.blogspot.com/2008/04/god-fisk-til-hverdags.html

    Ellers er det både fargerikt og godt med revne gulrøtter blandet med bladpersille og litt sitron.

    …og bacondryss er nå godt til det meste, da. 🙂

    • Takk for tipset. Sånn ertepure har jeg aldri spist. Og når det gjelder bacon har du rett, – særlig til hvit fisk, og det er da ganske merkelig.

Legg igjen en kommentar

