Dell from Hell!

Marthe skulle kjøpe ny pc i høst. Det er et stort økonomisk løft for den som er ung og lever på studielån. Kjøp Dell, sa vi – dumme vi! Lydig som hun er kjøpte hun Dell. Pappa har jo greie på sånt. Den er lekker: knall rød og den lyder navnet XPS M1330, – dvs – den lyder ingen ting, for den fungerer ikke! Men Marthe har heldigvis tre års Next Business-day garanti. Da er det vel ikke noe problem?

Jeg ler så jeg gråter!

@  Hun bestilte maskinen over Internett i september eller tidlig oktober. Den skulle komme fort!

@  Den kom ikke fort, – den kom flere uker for sent.

@  Så fungerte den, men veldig, veldig sakte, – nærmest stillestående. Den gamle   maskinen var bedre, sa Marthe skuffet.

@  Marthe ringte Dell. Pappa ringte Dell. Marthe ringte Dell igjen. De ble automatisk koblet over til teknikere i Canada og Nord Amerika. Lange feilsøk ble foretatt pr telefon, ofte tok det over en time. På engelsk. Vanskelig terminologi. For min far hadde det vært en umulighet.

@  Det hjalp ikke.

@  Marthe ringte Dell i Norge. Pappa ringte Dell i Norge. Dell skulle ringe innen et visst klokkeslett. Marthe var midt i eksamenstiden, hun holder på med sin mastergrad i historie. Stresset, fortvilet, helt på gråten. Dette tok flere arbeidsdager, og hun fikk ikke lest og gjort det hun skulle. Hun trengte maskinen til studiene. Hun burde vært på lesesalen, ikke sittet hjemme og ventet på Dell.

@  Selv om Dell hadde lovet å ringe innen et visst klokkeslett, så ringte de ikke. Hun hadde ventet hjemme en hel dag.

@  Marthe ringte Dell. Stengt for dagen.

@  Marthe ringte Dell. Pappa ringte Dell i Norge. Mannen fra Dell i Norge var hyggelig og lovte: Teniker skulle komme. Pappa fikk forklart hva som skulle skje. Pappa kan datamaskiner. Han er dataansvarlig på en stor skole (- og kommer til å minne kommunen på at de aldri, aldri mer må kjøpe Dell, – men det har de visst allerede skjønt av seg selv). Pappa kan bygge datamaskiner. Pappa skjønner terminologien.

@  Tekniker kom og skiftet prosessor, vifte og hovedkort. Noen sier at det også står i loggen at de skiftet harddisk, – men derom strides de lærde.

@  Hurra! Maskinen virket.

@  En stund!

@  Rett før jul brøt den sammen igjen. Maskinen nekter å starte. Harddisken er defekt.

@  Marthe ringer Dell. Pappa ringer Dell lille julaften. Denne gangen snakker han med en amerikaner i nesten en time. Feilsøk blir foretatt, om og om og om igjen. Den lille røde fungerer fortsatt ikke.

@  Pappa ringer Dell julaften for å forsikre seg om at det vil komme en tekniker. Denne gangen får han snakke med noen i Irland. Denne teknikeren forlanger ny feilsøking pr telefon. Han forteller nemlig at alt som skjedde lille julaften ikke har blitt loggført, og da gjelds det ikke.

@  Juleferie hos Dell i Norge.

@  Tredje juledag. Hurra! Ferien over. Pappa ringer Dell. Han lurte dem og tastet noe han ikke skulle ha tastet for å styre unna indiske teknikere som sitter i Canada og holder ham med tomt snakk og heller ikke har lov til å ringe tilbake til Dell i Norge eller til kunden.

@  Pappa fikk snakke med en dansk dame i Norge. Hun var ikke tekniker. Nå var pappa sint, rasende! Hadde dette vært en vaskemaskin eller en bil, ville selgeren skammet seg og gitt oss nytt produkt. Ikke Dell. Damen lovte på tro og ære, kors på halsen at Marthe skulle få besøk av en tekniker på fjerde juledag, i dag, før klokken halv seks. Pappa sa at han ikke stolte på Dell lenger. Kan jeg få et nummer til teknikeren sånn at jeg kan ringe ham tilbake når han ikke kommer i morgen før halv seks, sa han. Da må du snakke med teknikeren, sa den vennlige danske damen og satte pappa over til Dell i Canada igjen. Så var hun kvitt ham.

@  Da la pappa på.

@  Mamma ringer Forbrukerkontoret. De er enige i at dette er ekstremt dårlig service. De mener Dell ikke har lov til å forlange at kunden selv skal feilsøke på maskinen i timesvis, på engelsk, og de minner om at hvis samme feil oppstår to ganger, har Marthe krav på ny maskin.

@  I dag er det fjerde juledag. Hva tror du? Riktig, – du er god. Marthe dro til Oslo i går, ikke i dag. Hun ville være klar når teknikeren kom til hybelen hennes. Han kom ikke! Selvfølgelig kom han ikke.

@  Marthe ringer Dell. Ingen tar telefonen: i Norge stenger de klokken fire på fredager.

@  Pappa ringer Info-Care, firmaet der Dell henter sine teknikere. Han møter verdens hyggeligste mann. Men nei, – de hadde ikke registrert at noen skulle hjelpe til med Marthes maskin i dag. Den hyggelige danske damen på Dell snakket kanskje ikke sant?

@  I morgen er det lørdag.

@  I overimorgen er det søndag.

@  På mandag er det nyttårsaften.

@  Tirsdag er det første nyttårsdag.

@  Marthe er ikke lenger glad i sin røde Dell. Hun stoler ikke på den lenger. Den er helt ny og hun har eid den i to måneder, men bare kunnet bruke den i to uker. Den kostet henne over 12 000 kroner.

Er det noen der ute som kjenner sjefen i Dell? Er det noen der ute som kan fortelle Dell at de bedriver vanvittig dårlig kundebehandling? Er det noen som kan trøste Marthe og slå oss i hodet med noe hardt fordi vi foreslo Dell?

Men hold dem unna meg, – jeg kunne komme til å gjøre noe det er fengselsstaff for i Norge.

27 responses to “Dell from Hell!

  1. Det der er skikkelig superdårlig service. Dell er dumme!
    Jeg har selv Dell og jeg fikk maskina i løpet av kort tid og ikke hatt problemer med den.
    Håper det blir gjort noe!

  2. Oi, det må være forskel på service fra land til land.

    Da jeg kjøpte min første Dell, var det en dag at den ikke ville starte. Jeg ringte, og de sa det var Hardisk feil. Dagen etter kom en mand og satte i ny hardisk, ingen problem.

    For et par uker siden, gikk skærmen på min sjefs nye Dell i stykker. Da han var på forretningsmøte i London, tenkte han at det ikke var noe å gjøre, men jo den Danske avdelingen ringte til den engelske, og om kvelden kom de til hotellet og skiftet skærmen. Inden problem.

    Så stakkels dere, dere har fått tak i en dumm kundeservice! Men hun kan vel levere tilbake pc’en? Er det ikke returret på den?

  3. Grunnen til at vi anbefalte Dell er jo nettopp at vi har hatt de samme erfaringene som du og din sjef har hatt, Therese. Men som du ser av denne lidelseshistorien stemmer det ikke for Marthe. Jeg vet ikke om hun har returrett, eller om det har gått for lang tid. Hvis hun returnerer maskinen så må hun jo dessuten i gang med å kjøpe en gang til, og det tar tid. Hun trenger maskinen nå.

    Vi prøver igjen!

  4. Som jusstudent må jeg bare si at det du beskriver her, innebærer så mange brudd på forbrukerkjøpsloven at det er helt utrolig.
    Hadde Marthe hatt påviselige og omfattende økonomiske tap som følge av Dells opptreden, ville jeg anbefalt dere å klage saken inn for Forbrukertvistutvalget. Men dessverre er det vanskelig å få økonomisk oppreisning for usikkerhet, slit, venting og tenners gnissel.

    (Dette skriver jeg på en tre år gammel Dell som jeg aldri har hatt problemer med. Jeg gråter inni meg når jeg tenker på hvordan det ville være å havne i Marthe sin situasjon.)

  5. De fleste har jo gode erfaringer med Dell. Jeg lurer på hva som har gått galt i dette tilfellet. Hadde noen oppe i Dell-systemet lest dette, så hadde de sikkert kunne svare. Jeg sender en mail med en lenke til dem, jeg. Noe må jo skje snart.

  6. Merkelig å høre dette. Jeg har selv jobbet på en Dell Inspiron 6000 (min første Dell) i to år nå, og som forfatter og oversetter lever jeg av pc-en min. Bestilling og kjøp via nettet og telefonisk kontakt med kundebehandler var smertefritt og servicemessig helt topp, og maskinen har vært min mest driftssikre og uproblematiske til dato (og jeg har hatt ganske mange etter hvert).

  7. Men hvorfor i indelig huleste svarte natta har vår datter opplevd dette da???? Vi har jo også hatt fantastisk gode opplevelser med Deller tidligere, og sørvisen har vært helt topp.

    Vi får se hva som skjer når vi tar kontakt 2. januar.

  8. Jeg beklager egentlig det forrige innlegget mitt. Det hjelper ikke Marthe at jeg (og andre) forteller hvor fornøyd de er både med Dells maskiner og servicen deres, det høres liksom ut som om vi sår tvil om hennes opplevelse. Et uheldig tidspunkt (høytid) er kanskje en medvirkende årsak. Jeg er ikke juridisk kyndig, men hvis hun har kjøpt denne maskinen som privatperson, noe hun sannsynligvis har, tror jeg hun har en så sterk sak at hun kanskje kan heve kjøpet. Jeg ville tatt kontakt med Forbrukerkontoret (eller hva det heter) med en gang over nyttår og fått råd om rettigheter og fremgangsmåte videre. Jeg vet ikke hvordan hun har betalt, men dette illustrerer kanskje et råd jeg alltid gir folk som handler ting på nett: bruk for guds skyld kredittkort og ikke debetkort (vanlig betalingskort).

  9. Det er jo flott at dere er fornøyde. Vi var også det med våre tidligere maskiner.

    Egentlig holder det ikke at det har vært høytid, for vi har vært i kontakt med Dell om denne maskinen tidligere i høst, og sørvisen var like dårlig da. Denne gangen ble vi også utsatt for regelrett løgn og avskriving i form av at damen i den andre enden av røret satte min mann over til en person i Canada når det ble for vanskelig for henne.

    Som jeg skriver i posten, vi har allerede vært i kontakt med Forbrukerkontoret i Østfold.

    Marthe har ikke så mange penger, så hun velger å ikke ha så høy kredittgrense som det en slik maskin koster. Dessuten hadde nok maskinen vært betalt nå usansett, for hun fikk maskinen i september.

    Nå har jeg sendt en mail til Dell. Der lenket jeg til denne posten. Jeg orket rett og slett ikke beskrie lidelseshistorien en gang til. Det skal bli spennende å se hva som skjer.

    Takk for engasjementet ditt 🙂

  10. Hans Seime

    Ja, det er noen som kjenner sjefen i Dell, i hvert fall her i Norge. Jeg ble tipset om denne saken i romjulen, og beklager både at du ikke har fått den hjelpen du trenger og at vi ikke har svart tidligere. Dette skal jeg personlig ta tak i og få sendt videre til rett person. Det greieste er kanskje at du tar kontakt med meg direkte, så jeg kan få noen flere detaljer om kundenummer og slikt. Mobilnummeret mitt er 90751143. Til å være et selskap som produserer tusenvis av PCer hver dag har vi faktisk svært få feil, men når det først skjer er det klart at kundene ikke skal lide for det. Som sagt, jeg beklager sterkt at du ikke har fått den kundeservicen du har krav på, og håper dette er noe vi kan finne ut av.

    Med vennlig hilsen

    Hans Seime, Dell Norge

  11. Velkommen Hans Seime. Jeg velger å svare deg her, det går mye raskere for meg i en travel arbeidsdag.

    Kundent:no2415558

    Ordrenr: 601800096

    Casenr: 523415897

    Først og fremst vil jeg fortelle at Marthes maskin nå er oppe å gå, endelig! Jeg vil også presisere at vi anbefalte henne Dell nettopp fordi vi har gode erfaringer både med maskinene og med sørvisen. Vi har begge hatt Dell tidligere gjennom Fredrikstad kommune, og alt var helt supert.

    Det jeg har skrevet i denne posten bærer preg av frustrasjon, men jeg har altså ikke overdrevet det jeg har skrevet. Jeg forstår jo at det ikke er noen god reklame for Dell, og jeg vil derfor ikke gjøre det verre enn det er, men vi har altså følt oss totalt maktesløse ettersom vi har blitt flyttet fra saksbehandler til saksbehandler.

    Min mann ringte Dell igjen 2. januar. Først ba han om å få vite hvilket firma som skulle ha kommet for å ordne feilen. Det fikk han, det var Unisys. Da han ringte dit, fikk han vite at Dell hadde kansellert avtalen. Så ringte han Dell og fortalte dette, og de konfirmerte det. Reparasjon ble bestilt 27.12. og så kansellert 31.12. om formiddagen. De hadde kansellert fordi de manglet deler. Forståelig og selvsagt og heller ikke noe stort problem, men Marthe fikk altså aldri vite dette. I går fikk hun imidlertid besøk av en hyggelig tekniker, og det som skulle byttes er byttet. Maskinen virket. I går fikk min mann også et navn og et telefonnummer han kunne kontakte Dell med hvis det skulle gå galt denne gangen også. Det fikk oss til å føle oss bedre ivaretatt.

    Det kan jo være interessant for dere i Dell å høre hva det er vi mener har sviktet. Det handler selvfølgelig om kommunikasjon, kommunikasjon og kommunikasjon.

    Når vi ringer Dell blir vi bedt om å taste diverse nummer ettersom hvilken type pc vi har. I vårt tilfelle har vi havnet i Canada og Irland, og der har vi møtt flinke folk. Men det tar utrolig lang tid å skulle «reparere» pc-en selv over telefon. Hadde det ikke vært for at Thv er kjent med terminologien og kan pc-er, hadde det ikke gått. Når så disse gutta av og til glemmer å føre logg, og vi dagen etter må gjenta prosedyren, – ja, da blir det litt mye.

    Når Dell lover å ringe eller eventuelt sende tekniker innen et visst klokkeslett, så blir kunden gående å vente hele dagen, f eks fra kl 10 til 20. Det er lenge for en som er midt i eksamensoppkjøring. Marthe ble bedt om å kontakte Dell hvisingen ringte eller hvis teknikeren ikke kom. Når hun gjør det etter at den tidsfristen Dell selv har satt, og får høre at telefonen er stengt for dagen, oppfattes det som om noen har lurt henne.

    Da frustrasjonsnivået nådde en topp i julen, og Thv forlangte å få snakke med noen som var ansvarlig for den teknikeren som skulle komme dagen etter, ble han igjen satt over til en tekniker i utlandet. Den dansktalende damen i Norge kastet ham rett og slett ut og over til noen han over hodet ikke hadde bruk for. Hun virket også oppgitt over at Thv ikke stolte på henne. Hun lovte på tro og ære at teknikeren ville være der før fem dagen etter. Det ironiske er jo også at teknikeren ikke kom. Her er det altså kommunikasjonssvikt igjen. Hvorfor ringte ingen Marthe og sa at hun ikke ville få tekniker? Det er også intessant å vite om denne danske damen var så overbevist fordi hun faktisk ikke vet at det er noen ledd som svikter her. Trodde hun og tror hun kanskje ennå at det ble sendt ut en tekniker?

    Også de to siste dagene ble det altså kluss. Når Dell må vente på deler til maskinen, så er det logisk at de ikke kan sende en tekniker og dette ville vi forstått. Men hvorfor ringte ingen til Marthe og sa det? Hun ble igjen gående å vente. Det virker som om en del av medarbeiderne deres har litt liten mottakerbevissthet. De glemmer at selv om de har forståelse for hva som skal skje, så vet kunden bare det kunden har blitt fortalt.

    I følge Dell har Marthes maskin nå fått ny harddisk to ganger. Min mann er ikke overbevist om dette. Dell har oppført dette som en ny harddisk, men i følge min mann er det en preloaded disk med gjenopprettingspartisjon. Dette kan jeg ikke uttale meg om. Det er utenfor mitt kompetanseområde 🙂

    Jeg vil også passe på å si at alle vi har møtt i Dell har vært vennlige og høflige, – og det har vi vært også. Vi er klar over at de stakkarene i den andre enden av telefonen bare forsøker å gjøre jobben sin. På ett tidspunkt måtte Thv imidlertid si at nå var faktisk nok nok. Men det hjelper lite med vennlighet når lite skjer, logger ikke blir ført, løfter brutt og kommunikasjonen mangler.

    Nå er maskinen i orden, og vi håper virkelig at vi kan få bevist at Dell er så bra som vi forespeilet datteren vår. Hun er ellers i stand til å orden opp selv, men da det ble så mye kaos og hun var i ferd med å gi opp, signet hennes far på og sa at fra nå av var han hennes dataansvarlige og hun kunne overlate jobben til ham.

    Takk for at du tok kontakt.

    Blir noe mer galt, så lover jeg å ringe deg. Fort!

  12. Tilbaketråkk: Dell lell « Livet leker

  13. Jan Martin Skarberg

    Jeg har hatt to DELL-maskiner ifm tidligere jobber. Begge hadde jeg mye problemer med til å begynne med. På den ene maskinen måtte tekniker rykke ut 4 ganger. Jeg satt flere timer i telefonen for å forklare problemene. Møtte personer som ikke hadde peiling. Jeg ble lei av det og valgte et annet merke på neste bærbar og sa til meg selv at jeg ikke kom til å velge DELL igjen…på lenge….selv om de nye XPS-maskinene er ganske så fristende og fine…

  14. Velkommen hit, Martin. Når man kjøper bærbar så handler det mer om sørvis enn om maskin. De fleste merkene dekker de behovene vi har, det er når det går galt vi ser om vi har valgt riktig. Med andre ord: En bærbar pc er ikke bedre enn den sørvisen du får når det går galt. Vi har vært kjempefornøyde med Dell før, og Marthes maskin går så det fyker nå. De opplevelsene vi hadde i desember gjør likevel at vi vil gå mange runder med oss selv før vi velger Dell igjen, og vi gjør det neppe.

  15. Dere er ikke eneste som har problemer. Sloss for tiden i med Dell om en Complete Care tyveri sak. Kjøpte fin tilleggsforsikring for tyveri. Så viser det seg at om en veske med pc’en i blir stjålet, så gjelder ikke tyveriforsikringen. Maskinen må fysisk holdes i hånda, og man bør ha fått litt juling…

    Er vel bare vi som trodde at vi hadde kjøpt en superforsikring, men det er ikke helt det…

  16. Aldri DELL igjen

    Jeg har en omtrent lik historie som «livetleker». Kjøpte en Dell PC til min datter til julepresang. PCen ble levert lille julaften. Stor glede på julaften inntil PCen skulle tas i bruk. Den virket ikke. Årsaken var etter ca 4 timers feilsøking på egen hånd (Dells kundeservice har ikke åpent i jula) at hardisken ikke var koblet til. Ledningen hang og slang inne i maskinen. Etter min mening er dette et tydelig tegn på hvilken kvalitetssjekk Dell gjør av sine produkter før utsendelse.

    Videre virket ikke det trådløse nettverket. Årsaken var at de rette driverne ikke var installert. Nye 2 timer for å finne dette ut.

    Etter kort tids bruk ble PCen ustabil i form av at den ikke ville slå seg på i opptil flere dager – for så å fungere helt normalt igjen.

    Når jeg ringte Dell tekniske kunderservice om dette i arbeidstiden fikk jeg beskjed om at jeg måtte stå ved siden av PCen for å feilsøke, men jeg svarte PCen er jo «død», men fikk beskjed om at jeg MÅTTE. Jeg dro hjem tidlig fra arbeid, ringte igjen og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å feilsøke ettersom PCen var jo død.

    Etter Forbrukerkjøpsloven (§30) har kunden rett på erstatnigs PC dersom reparasjonen tar utover en uke. Jeg sendte en formell fax til Dell og varslet mitt krav. Møtte kun en mur av taushet. Videre er det ved måten disse PCen sendes på i posten jeg som kunde som må ta risikoen dersom PCen forsvinner underveis slik det er lagt opp. M.a.o. — DELL BRYTER FORBRUKERKJØPSLOVEN —

    Etter noen ukers venting sendte jeg PCen inn til reparasjon 25. mars 2008 og har enda ikke fått denne (10. april 2008). Ringte til Dells teknisk service i går og fikk tilbakemelding om at de hadde skiftet nesten all innmat, men manglet grafikk kort. De kunne videre ikke fortelle meg når jeg ville få dette. Saken har nå tatt 17 dager.

    En venn som kjøpte PC til datteren på Elkjøp opplevde også problemer, men fikk helt ny PC uten spørsmål umiddelbart. De innrømmet at det hadde vært problemer i produksjonen…

    Dells produktkvalitet og kundebehandling opplever jeg som totalt svik og grunnløs forakt for meg som kunde. Jeg har egentlig svært dårlig tid, men har blitt så forbannet av den behandlingen som jeg har fått fra Dell at jeg har bestemt meg for å bruke de midlene jeg har til å oplyse andre kunder om hvor dårlig Dells produktkvalitet og kundebehandling er hvor dette er mulig.

    Når jeg ser rundt på nettet hvor folk kommenterer Dells produkter lurer jeg av og til på om de positive innleggene som ligger der er reelle? Jeg har flere kjente som også har hatt problemer med Dell PCer.

    Min oppfordring til dere som skal kjøpe nye PCer er:

    — IKKE KJØP DELL PÅ GRUNN AV DEN DÅRLIGE KUNDEBEHANDLINGEN SOM DU FÅR HVIS UTSTYRET GÅR I STYKKER ELLER LEVERES SOM FEILVARE, NOE SOM IKKE ER USANNSYNLIG —

  17. Dell XPS M1330

    Hei.

    Jeg er midt oppi disse teknikerproblemene nå. Snakket med kundestøtten på engelsk i Irland, og etter en halvtime venting, og en time i telefonen for å feilsøke maskin osv., sa de at en tekniker ville komme i dag (fredag) og skifte vifte, en annen ting, og installere windows på nytt. Teknikeren dukket selvsagt ikke opp i dag, og jeg ringte Dell i Norge, som selvsagt ikke kunne hjelpe. De sendte meg videre til Info Care, men de hadde ikke noen iformasjon om at det skulle utføres service på maskinen min. Ringte så XPS-servicen i Irland igjen der hun jeg snakket med sa at teknikeren ville ringe på mandag.

    Jeg krysser fingrene for at ha ringer, og at jeg slipper flere timer i telefon (kundeservicen koster vel også 20,- min.??) !

    All denne ventingen tærer på tolmodigheten. Og ikke minst at en går uten PC all denne tiden…

  18. Det virket på oss som om de man snakker med i utlandet ikke har lov/mulighet til å ringe ut av landet, dvs tilbake til kunden i Norge. Dette vet de muligens ikke selv, – det kunne i hvert fall virke sånn på oss. Hvis de visste det, så betyr det at de løy oss rett opp i øret, – og det vil vi jo ikke beskylde noen for 🙂

    Lykke til, – men det er neppe lurt å satse på Dell for oss privatkunder. For et par år siden hørte jeg bare skamros av sørvisen deres. Nå ser det ut til å være helt omvendt.

  19. Aldri DELL igjen

    Jeg fikk PCen den 11. april 2008. Årsaken til at det hadde tatt så lang tid var at vi ikke var hjemme den torsdagskvelden Posten kom med pakken. Så glemte de tydeligvis å legge igjen noen form for hentelapp. Etter omkring 1 time i telefonen med diverse Dell support fikk jeg først beskjed om at 1. PCen manglet et grafikk kort og de kunne ikke si noe om når de ville få dette, 2. PCen var sendt i retur og jeg mått spore den opp i forhold til mitt postontor. Etter litt diskusjon med den 18 årige jenten bak skranken i min lokale godtebutikk som også er postkontor fikk jeg overbevist henne om at det kanskje var en god idé å hjelpe en kunde litt. Etter 5 minutters roting på bakrommet dukket en pakke opp med PCen til min datter i.

    Etter nye to uker med vanlig PC bruk dukket samme feil opp igjen. Ny telefonrunde – død PC. Jeg slapp heldigvis å reise hjem fra arbeid for å virkelig sjekke at PCen var død.

    Den som mottok telefonen hos DELL lurte på hvorfor ikke INFOCARE hadde skiftet en så opplagt ting som strømforsyningen. De skulle sende ny. I formiddag dukket en ansatt i Posten opp med en strømforsyning i en pakke og ville gjerne ha den gamle i retur. Når jeg på telefon fra jobben (konen min var hjemme og tok i mot) fortalte at ingen på Dell hadde fortalt meg dette var meldingen «Typisk for DELL – De forteller aldri hva du skal gjøre».

    Så nå sitter jeg med en størmforsyning med 4-5 kontakter og skal skifte den…det blir nok en spennende helg.

    Lurer egentlig på hvem som har ansvaret dersom dette ikke går helt som det skal — er det meg som forbruker som har åpnet PCen med skruhjern — eller er det DELL som har levert et produkt som tydeligvis er:

    1. IKKE TESTET SKIKKELIG FØR UTSENDELSE TIL KUNDE
    2. INNEHOLDER KOMPONENTER SOM DE IKKE VILLE UTSTYRE PCENE TIL BEDRIFTSKUNDENE MED

    SHAME on DELL

  20. På et tidpunkt ble vi faktisk bedt om åpne vår datters pc uten tekniker til stede. Vi nektet fordi vi var overbevist om at vi ville få skylda om noe gikk galt.

  21. Hei på deg, føyer meg til i rekken her;

    Kjøpte bærbar Dell og da XPS – som var flere tusen kroner dyrere enn tilsvarende maskin – fordi de lovet telefonsuport 24 timer i døgnet og alle dager. Videre bestilte jeg den ekstraforsikringen som selgeren til Dell reklamerte så godt for – den som skulle gi meg en repaert maskin den påfølgende arbeidsdag, fra Dell mottok feilmelding. Og det hele – for å være sikker på å ha en PC tilgjengelig hele tiden. Nesten, i allefall.

    Nå gikk maskinen i stykker, telefonsupprt sa at de skulle sende en ingeniør hjem til meg på tirsdag og på tirsdag ringer infocare og sier de ikke kan komme å reparere maskinen fordi de ikke har fått den delen de skal bruke fra Dell.

    Jeg kontakter Dell supprt som sier at de har dette skjermkortet i bestilling i 14 dager og at de ikke aner når de vil få det og det kan godt gå 14 dager til – før de får det.

    Jeg krever da en erstatningsmaskin og jeg viser til denne NBD On Site forsikringen som jeg kjøpte. Jeg får til svar at Dell ikke har et system for erstatningsmaskiner.

    Så kontakter jeg forbrukerrådet som sier at uavhengig av min ekstraforsikring, så er Dell forpliktet etter Forbrukerkjøpslovens §30 – å stille en erstatningsmaskin til min rådighet om deres forsøk på å rette feilen tar mer enn én uke.

    Og, jeg har og gjort meg den samme erfaringen som andre før meg, når man skal ringe til Dell; De havner inn i en nærmest endeløs kø av alternativer å trykke på og til talebokser osv osv osv – DET TAR TIMESVIS!

    Når jeg endelig får dem i tale, en Sandra som skriver hun er Senior Customer Care assistant, forteller jeg Dell igjen at jeg ønsker en erstatningsmaskin og det i henhold til forbrukerkjøpsloven. Også denne Sandra skriver at Dell ikke har et system for erstatningsmaskiner.

    Da sa jeg at da må jo jeg heve kjøpet, ettersom jeg selvsagt har kjøpt PC for å kunne bruke den og jeg krever at Sandra sender meg skriftlig at Dell ikke leverer ut erstatningsmaskiner.

    Jeg får svar fra Dell ved Sandra hvor hun skriver at jeg ikke har rett til erstatning og heller ikke til heving av kjøpet – også viser hun til Forbrukerkjøpslovren og Dells rett til å reparere PC-en.

    For det første har jeg ikke krevd erstatning, men en erstatningsmaskin og for det andre unnlater Sandra å vise til den regelen i Frobrukerkjøpsloven som sier at selger må stille en erstaningsvare til rådighet for kjøper, om reperasjonen tar mer enn én uke.

    Dette forteller jeg til Sandra i svar-mail og nå venter jeg. Uten min PC venter jeg – og skal jeg leie en PC så er den billigste jeg kan leie på en måneds sikt, nesten samme pris som å kjøpe ny.

    Så Dell, en av verdens største selgere av PC-er, legger visst opp til at vi skal kreve kjøpet hevet. Framfor at de leverer ut en lånemaskin til kunden. Inntil de har reparert feilen.

    Merkelig logikk og det er også rart at de ønsker så mye negativ omtlale som dette vil gi dem.

  22. Denne vil jeg gjerne høre fortsettelsen på Steffen. Sist noen i vår familie kjøpte bærbar, og det er etter desmber 2007 da jeg klaget min nød her på nettet, har det ikke blitt Dell, for å si det sånn.

  23. Tilbaketråkk: Det ordnet seg « Livet leker

  24. Mht min Dell XPS, så aksepterte Dell å heve kjøpet og jeg fikk tilbake de pengene jeg betalte for maskinen to år tidligere, den samme summen. Jeg følte dette som en smule urettferdig da jeg jo hadde nyttet maskinen i to år og, jeg kunne ikke forstå hvorfor ikke Dell var bedre tjent med å levere meg en erstatninsmaskin eller levere meg en ny maskin. For det kunne jeg jo gjøre selv, om jeg kjøpte Dell for samme kronesummen som jeg ga for min Dell XPS to år tidligere.

    Jeg var veldig fornøyd med Dells service så lenge alt gikk som det skulle, men straks det skjedde noe utenfor Dells opptrukne service-linje, skar det seg og jeg kunne slik sett tenkt meg å kjøpe Dell igjen, men det ble ikke slik.

    Så mitt råd til Dell er – å ha noen på kundeservice som kan gripe fatt i problemer som sker utenfor de A-4-formatene deres service er bygget rundt, for jeg synes som skrevet – at det måte ha vært mye mer fortjestefylt for Dell å heller levere meg en annen maskin enn pengene tilbake.

    Vennlig hilsen Steffen

  25. Tilbaketråkk: Hvorfor gjør ikke Elkjøp noe med det? « Livet leker

  26. Alexander

    Har nylig opplevd akkurat det samme. Har Premium Service forsikring der de skal komme innen 24 timer og fikse maskinen. Det har gått 3 uker nå, fortsatt ingen som har kommet for å fikse maskinen enda….

Legg igjen en kommentar