Vi møtte aldri Johan Theorin

Både Thv og jeg har lest krimbøkene til Johan Theorin, og gjennom ham har vi lært at det er et sted i verden som heter Øland.

???????????????????????????????

På Øland er det en landskapstype som heter Alvaret, og det spiller en stor rolle i Theorins bøker. Vi hadde aldri hørt om alvaret før, så det måtte oppsøkes. Et alvar er et flatt, myrlignende landskap på kalkstensbunn. Det er enormt, og dekket av myr og mose – og en enorm mengde planter.

???????????????????????????????

Nå har vi sett det, gått på det og kjørt over det.

???????????????????????????????

???????????????????????????????

På Øland er det kalksten. Over alt så vi denne stenen i kilometerlange gjerder på alvaret, i grunnmurer og uthus. Stenen ser ut til å brytes i rette vinkler, sånn at den er lett å bygge med.

???????????????????????????????

Vi var bare på Øland i to halve dager. Planen var å ta en liten kikk for å se om det ga mersmak. Det gjorde det, og vi skal uten tvil tilbake.

???????????????????????????????

Vi kom ganske sent på dagen, rigget oss til på pensjonatet, og så kjørte vi av sted. Først krysset vi Alvaret, så kjørte vi sørover rundt sydspissen og tilbake til utgangspunktet.

???????????????????????????????

Øland er superromantisk. Veien går rundt hele øya, og de små landsbyene og gårdene ligger ut mot veien akkurat som de har gjort siden vikingtid. I ytterkanten av landsbyene lå de minste husene, de som var eid av folk uten egen jord. Gjett om dette er populære sommerhus.

???????????????????????????????

Og selvfølgelig forelsket jeg meg i et hus denne gangen også. Det gjør jeg alltid. Huset er til salgs, og ligger tett inntil Karl X Gustafs mur, og bare den er en studie verdt. Huset har en diger hage, flat og som skapt for uteliv. Og så selve huset da. Det er stort og pent, med verdens vakreste vinduer.

???????????????????????????????

Man skulle tro jeg var misfornøyd med det jeg har her hjemme, sånn som jeg alltid drømmer meg bort hver gang jeg faller for et hus et annet sted. Inne i hodet mitt møblerer jeg og flytter inn i løpet av fem minutter.

???????????????????????????????

???????????????????????????????

Svømmebasseng blir installert i hagen, uthuset gjort om til lekre dobbeltrom og B&B skiltet hengt opp over porten. Det er en tankelek jeg rett og slett har mye glede av.

???????????????????????????????

På vei hjem fra sydspissen, kom vi akkurat tidsnok til å få med oss solnedgangen bak vindmøller og bautastener.

Men Johan Theorin møtte vi ikke. Nå håper jeg han skriver i hvert fall en bok til fra dette miljøet. Det vil være noe helt annet å lese nå som jeg har vært der selv.

???????????????????????????????

3 responses to “Vi møtte aldri Johan Theorin

  1. Vi var på Øland for 30 år siden, eller længere, i bil, VW 1600 hatchback med telt. Dengang så Alvaret anderledes ud, der var ikke så mange planter og stenene, de store, flade sten, lå nøgne, planter voksede kun i mellemrummene. Jeg har siden hørt at Alvaret egentlig var menneskeskabt, – der var mange dyr, som spiste planterne på Alvaret. Men smukt var det og det er det stadig.
    sv.wikiped.:
    Området har en speciell flora med en mängd arter som är unika för området och används historiskt som betesmark. Betesdriften är nödvändig för att förhindra igenbuskning.

    • Det stemmer nok at alvaret har utviklet seg ganske raskt. Rett etter istiden var det jo helt bart.

      Det var nok fint å være på biltur med telt også. Det har vi også gjort i vår ungdom.

  2. Tilbaketråkk: Himmelsberga – Ølands museum | Livet leker

Legg igjen en kommentar

