Vi flytter på landet

De sa det i gamle dager: Vi flytter på landet. Det gir en duft av overklasse, store, hvite villaer og pappabåt. I vårt distrikt har hyttelivet vært for de mange. I gamle dager var ikke tomtene ute ved havet like attraktive som i dag, og vanlige arbeidsfolk, de som jobba på Fredrikstad Mekaniske Verksted, kunne lett feste ei lita tomt ute i havgapet på Hvaler eller i Onsøy. Så kjøpte de billige materialer litt etter litt, frakta dem utover på ei snekke eller på sykkelen og brukte sommeren på å bygge ei lita bu. Overklassen og de hvite villaene var der, men de holdt til på Hankø.

???????????????????????????????

Vi har bygd hytta vår selv, men før vi bygde, sto det ei lita stue her, – og den var bygd av en som jobba på FMV. Nå skal jeg være forsiktig med å antyde noe, men det er jo pussig at dørene i den gamle hytta var kahyttdører med rundt vindu, parafinlampene sto på vippefot og mye annet som vitner om utstyr beregnet på et skip mer enn ei hytte. Riktig nok blåser det her ute, men det er ikke så ille at lampene må kunne svinge i takt med sjøen.

Lampe

På fredag flytta vi på landet, – og her blir vi sånn til og fra hele sommeren. Jeg er jo alltid litt ambivalent til hele prosjektet. Femten minutter unna ligger byhuset vårt. Huset trenger litt tender love and care, og i byen er det dessuten liv og røre. Femten minutter den andre veien ligger Rygge flyplass, og derfra kan man komme seg ut i den store verden, der det er sol og varme. Her ute er det fortsatt litt sånn off season, litt for stille for min smak. Planen er at vi skal bøte på utfedstrangen med småturer, gjerne en i uka: Noen dager i Oslo, en tur innover i Sverige og sannsynligvis noen gode dager i Danmark sånn på tampen av ferien.

DSC_0773

Og jeg føler meg tross alt veldig priviligert. Denne helga har vi stort sett bare sovet og hvilt, men nå er vi klare for dyst. Det er uansett ikke så mange krav her ute. I går kjente jeg at det var nok latskap, og så begynte jeg å røre på meg. Vi skal både skrape og male, sånn er det hver sommer, men dagene har en deilig rytme. Litt jobbing, mye kaffe og kos, strikking og lesing, litt rydding, en tur på langs stranda, et lite besøk og alt skjer i et langsomt temp.

Nærmere ferie kan man egentlig ikke komme.

???????????????????????????????

4 responses to “Vi flytter på landet

  1. Misunner deg. I år har jeg bare fire uker og ikke før om to uker. Kos deg.

  2. Jeg koser meg, – men akkurat nå må jeg nok ut å male en vegg. Været er flott, men litt kjølig. Kanskje du kommer med varmen.

  3. Ja her er ferien på tre uger for mit vedkommende, og 9 dage for gemalens vedkommende, men jeg glæder mig. Vi flytter også til Hytten vor, men den ligger i skoven med 1½ kilometer til havet. Jeg kører på arbejde derfra, det smager lidt af ferie🙂 God ferie til dig

  4. Det smaker absolutt av ferie å bo på hytten mens man jobber, Lene. Det har jeg også prøvd i år.

    Vi har mange, mange uker ferie, – men akkurat nå maler vi utevegger. Det skal også gjøres.

Legg igjen en kommentar

