Pipp-pippen som falt ut av redet

Jeg kan veldig lite om fugler, – så du må gjerne fortelle meg hva dette er for slag. Siden den er rød i brystet, gjetter jeg på rødstrupe, men man kan aldri vite.

Mamma-pipp og pappa-pipp har valgt å bygge rede i kassa under taket på annekset. Det kan vel hende vi mangler noe belisting akkurat der.

DSC08051

Vi skjønte at de var der da vi skulle gjøre i stand annekset for sommeren. Baby-fuglen hadde våget seg ut av redet litt for tidlig, og den kom seg helt klart ikke opp igjen for egen vinge. Litt rart, tenkte jeg, – for den så jo nesten ferdig og voksen ut.

pippip

Da jeg løftet den opp til åpningen i panelet, smatt den fort på plass igjen, og siden har den holdt seg der. Jeg ville så gjerne ta et bilde av en av de voksne fuglene på vei inn i redet, men det fikk jeg ikke lov til. Så lenge jeg er i nærheten av annekset sitter de oppe i furua og piper og hyler at jeg skal holde meg unna.

Så gjør jeg vel det da.

???????????????????????????????

8 responses to “Pipp-pippen som falt ut av redet

  1. Jeg tænker det er en rødstjert. Det er hannen, som du har fotograferet i træet.

  2. I min fuglebog,» Europas Fugle», står den til også at hedde rødstjert på norsk.
    Rødstrupe på norsk hedder rødhals på dansk. Tidligere -og det navn bruger jeg stadig- hed den rødkælk på dansk.
    Rødstrupe ser sådan ud:
    http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=500

    • Takk, Farmer. Da er det en rødstjert, – for den ligner ikke den på din lenke. Nå har vi reist inn til byen, så kan de fullføre yngleprosjektet uten oss i nærheten.

  3. Det er helt klart en rødstjert, – en klok fugl som kan lese navnet sitt! Carl Henrik laget fuglekasser da jentene våre var små, med fuglenavn på… Og jamen kom det ikke et rødstjertpar og ville bo i kassen som var merket med deres navn!

  4. De har vel valgt et meget godt sted, når man tænker på at der ikke var nogen mennesker, da de byggede? Gode billeder. Godt at I holder jer væk/unna, når fuglene sidder i fyrretræet og pipper!

  5. Og nå får de være i fred i nesten to uker, – og da er nok ungen ute av redet. Thvs kusine fikk et fuglerede rett over der de har sin spiseplass på terrassen. De måtte evakuerer til ungene var ute av redet. Deretter satte de opp en hindring, sånn at fuglen fant seg et annet hekkested året etter.

Legg igjen en kommentar

