Da tar jeg ferie

Jeg husker at noe var annerledes for tre år siden på denne tida. Da som nå var vi klare for siste eksamen, men av en eller annen grunn var jeg litt urolig og stresset. Jeg sov dårlig, og jeg syntes det var mye pes. Alt dette plasserte jeg på det faktum at jeg ikke lenger er ung, og jeg likte ikke tanken på at dette ville bli verre år for år. Desto deiligere å oppdage nå at det må ha vært noe annet som stresset meg i fjor.

For omkring to uker siden satte jeg punktum for 280 timers evalueringsarbeid. Det var en fantastisk følelse, og veldig fortjent. Selv om vi har bedrevet vanlig skole de siste to ukene, har det vært mye fritid. Både helger og ettermiddager har vært mine, og jeg kjenner at skuldrene er på plass der de skal være. Stress er et fremmedord, og alt er greit.

I dag hadde jeg min siste undervisningstime i 10B. De er en fin-fin gjeng, og det har gått helt greit å drive undervisning også etter eksamen. Likevel er det ingen tvil om at de er dritt lei alt som heter skole og klasserom. Når de gjør det de skal, – og til og med spanderer et smil, så er det ren og skjær lojalitet. Men sånn er det vel med oss voksne også.

Men nå er det over. Tirsdag morgen trekker de fag til muntlig eksamen. Da stenger jeg meg inne med mine ni i to dager. Vi skal forberede oss til tidenes beste eksamen.Jeg aner jo ikke hvem jeg får opp. Forhåpentligvis blir det unger fra hele karakterskalaen, – likevel: Tidenes beste, – det er alltid mitt utgangspunkt. Sånn må det være.

Fra det øyeblikket jeg la ned den røde pennen har jeg hatt en deilig feriefølelse. Tenk å bare dra på jobben og jobbe, – og så dra hjem og ha fri! En nytelse!

Nå er det bare å glede seg til muntlig eksamen – den store finalen. Når den er over, skal vi være litt ute i det grønne, rydde og vaske klasserom, samle inn bøker, prate og klappe litt på hverandre, for om to uker reiser 54 unger ut i verden, – og vi voksne gjør oss klare til å ønske en ny gjeng unger velkomne.

Jeg er klar!

6 responses to “Da tar jeg ferie

  1. Ferie mens man arbejder, det må være perfekt🙂 Held og lykke med eksamenen

    • Takk, Lene. Ja, – det er ferie mens man arbeider. I store deler av året jobber jeg lange dager og minst halv dag 3 av 4 helger. Men når en lærer ikke har noe evalueringsarbeide igjen, – da har hun det godt. I dag kom jeg på jobb klokka ti, – og det hender jeg kan gå hjem før tre.

      Det må kalles ferie.

  2. Jeg tror virkelig at skole læreren er en af de mennesker jeg beundrer mest.
    I gør det vigtigste arbejde.

    • Takk for det. Miri, – men det er altså ikke så mye å beundre. Jeg er gammel og erfaren, og aldersgruppen 13 til 16 er noe av det mest takknemlige man kan jobbe med. De er fulle av energi og galskap, og de vil lære. Når de ikke vil det jeg vil, – og det hender rett som det er, – går det likevel an å snu dem. Jeg opplever jobben min som en glede, – men på grunn av evalueringsarbeidet hender det jeg blir helt på felgen av arbeidspresset. Det hører også med i bildet.

  3. Synes ikke det er lenge siden jeg leste at denne gjengen elever var ferske. Nå er de allerede i mål. Som tiden flyr🙂

Legg igjen en kommentar

