Nytt liv av daude gror

Dagens vårpost må få med et lite lydspor:

Jeg hadde nesten glemt det, – men sånn er det: Når varmen kommer, får vi ikke gjort noe innendørs. Heldigvis var jeg tidlig oppe i dag, sånn at rettekvota var unnagjort før sola nådde utestua.

???????????????????????????????

Møbler er båret på plass, madrass, puter og tepper er båret ut, – og uterommet vårt er klart til bruk. Ikke før var vi klare, så kom naboen bærende med lunsj.

Kjekt!

???????????????????????????????

Vi ble ikke sittende så lenge. Det er nok å gjøre. Bed skal lukes, gress rakes, roser klippes, – og alt er bare, bare lystbetont. Jeg kan ikke være mer lykkelig enn når jeg tusler rundt i hagen med sola i nakken og ei rosesaks i hånda.

???????????????????????????????

Det er tidlig ennå, men hagen er full av insekter. De virrer rundt og ser ut til å lete etter blomster som ennå ikke er på plass. Inne i utestua har vi hengt opp en oversikt over de små bevingede.

DSC07479

Heldigvis er det meldt pent vær i flere dager. Det betyr at jeg kan bruke et par timer på uteliv når jeg kommer hjem fra jobben i morgen også. Jeg kan nesten ikke vente. På snora henger årets første klesvask, og plenen er full av tørre kvister og avklipte roser. Det får bli en rakedag i morgen, tenker jeg.

Og kanskje kan vi spise middag ute.

???????????????????????????????

8 responses to “Nytt liv av daude gror

  1. Takk for koslig posting, den gjorde sinnet litt lysere!🙂
    Jeg lærte en gang at rosene skal beskjæres først når bjørkene har fått museører. Dette har dog vært alt for sent de siste årene. I natt var det -2 C på Sellebakk, og vil ikke da kuttflaten på rosegreinene få frostskader? – Jeg var nemlig i går fristet til å gå løs på rosene her også, men tenkte det var best å vente litt ..

    • Det kan hende jeg (Les: Rosene) får svi, Kirsti. Jeg har alltid ventet på museørene, men i fjor var det alt for sent. Mine roser har store skudd allerede, så jeg tok sjansen. Jeg lurer på om det var under null her også i natt, for da jeg sto opp i sjutida var det noe hvitt på utemøblene.

  2. Ja jeg tænkte det sammen som Kirsti. Jeg klipper først ned i slutningen af april og roserne er altid kommet alligevel🙂 Og her findes ingen haveglæde, jeg vil helst bare hygge mig i havestolen🙂

  3. Ja det kan blive gode udedage, hvis vejret holder – men det gør det formentlig ikke, hvis vejrudsigterne passer. I dag havde vi rigtigt april-vejr, nemlig sol, regn, hagl og torden indenfor den samme time🙂 Jeg håber at næste week-end, 12-13-14 april, bliver varm og god.

  4. Her har det vært sol og pent vær denne uken, men det er kaldt, – alt for kaldt for mine nyklipte roser. Og til helgen skal det regne. Vi håper på bra påskevær. Det er i påsken vi forsøker å få alt på stell ute.

  5. Vi har i skrivende stund hvid morgenfrost her; men det skal nok gå med roserne.
    Dog: Det skal ikke afholde fra at nyde dagen i rette påklædning. Vi SKAL ud, når solen byder os chancen. Tænk, at vi er så heldige at have vort hjem, hvor årstiderne skifter.
    Vor ældste svigerdatter er fra Brasilien. Årsvariation 3-4 grader, 1-2 timers forskel i daglængde over året og lidt mere regn om «sommeren».

    • Det har du rett i, Farmer, – og jeg trodde alle var en del av det klimaet de har vokst opp med, altså at folk over hele verden liker sitt klima best, rett og slett fordi det er det de er vant med. Men sånn er det ikke. Min venninne fra Australia, Brisbane, forteller at hun er alt annet enn glad i den sterke varmen, og hun snakker varmt (!) om det nordiske klimaet, elsker snø og vinter.

      Her er det sol og fint i dag, ganske varmt.

Legg igjen en kommentar

