Nå begynner det

Seks måneder vinter, seks måneder sommer. Det er sånn vi har det her i Fredrikstad. Visst kan det komme mer snø og kalde dager, men da varer det et kvarter. I går kom varmen, og da er den beste halvdelen av året offisielt åpnet.

DSC07454

Da jeg kom hjem fra jobben i går, fikk jeg med meg Thv bak i hagen, og så hev vi ut alle møbler og alt rot fra utestua. Da mamma kom i halv fem-tida var vi klare for årets første glass med ute-hvitvin.

???????????????????????????????

I dag var jeg tidlig oppe for å fullføre verket. Alle møbler er vasket og stelt, og fordi det var så mye rot, råket jeg opp for plass og måtte ta ibruk naboens hage. Så nabo – om du kommer hjem i kveld finner du møbler du ikke visste du eide nede på plattingen din. De står til tørk.

???????????????????????????????

Druene under taket i utestua er klippet, og vegger og gulv høytrykkspylt. Alt er skinnende rent. I morgen skal det på plass, madrasser, tepper og puter bæres ut, og så er sommeren åpnet.

???????????????????????????????

Det har vært så sommervarmt at jeg har gått i sommertøy hele dagen. Selv ikke i skyggen var det kaldt. Pausen ble inntatt i midt på plenen, – og den er så grønn at den må klippes i løpet av ei uke eller to.

???????????????????????????????

Jeg tror dette er rekord for vårrengjøring i hagen. Det er i hvert fall første gang jeg har gjort i stand utestua før jeg har gjort i stand blomsterbedene. For et par år siden laget jeg en slags time lapse over våren, og det var en ganske annen historie. Vinteren har vært veldig mild, og det betyr at det ikke er tele i jorda. Når varmen nå kommer på oversiden, spretter alt som skal gro opp av jorda på et øyeblikk.

DSC07427

Puselus er litt sliten av denne våren. Han har fått en beiler, en vakker, svart hannkatt som går rundt huset vårt og hyler døgnet rundt. Når Puselus er ute, hopper og spretter den lille sorte rundt ham i pur forelskelse. Det er ikke helt gjensidig, men så er heller ikke Puselus helt intakt lenger, – i hvert fall ikke hva hormoner angår.

Men våryr er han likevel.

???????????????????????????????

Grunnen til at jeg var så tidlig i sving i dag, var at jeg hadde en lunsjavtale med lesesirkeldamene, og klokka tre vrengte jeg av meg arbeidstøyet, tok en hvitvin under armen og ruslet lenger ned i gata. Der sto et vakkert bord og ventet midt i solskinnet.

Det har vært en deilig dag, – og flere skal det bli.

???????????????????????????????

6 responses to “Nå begynner det

  1. Jrn Rasmussen

    Bra at plattingen kommer til nytte! Her må gresset klippes i Broholm. Mvh naboen

  2. Jeg vasket så mye hagemøbler at jeg råket opp for steder å tørke dem. Derfor havnet noen stoler og et bord inne hos dere. Nå er det på plass i utestua, og vi har inntatt sesongens første lunsj der ute. Familien P kom over og hadde med lunsj til oss.

  3. Hyggelig med bilde fra stua. Ser jo riktig så vårlig ut.

  4. Jeg kan godt lide det bord. Det er smukt møbelhåndværk. Og sikken en dejlig billedserie. Jeg har somme tider lyst til at højtryksspule indendørs 😉

  5. Morsomt, Donald: Høytrykkspyle innendørs!

    Når det er riktig rotete og skittent hjemme hos oss, pleier vi å si at vi skal mokke ut, – og å mokke det er sånn man gjør i fjøset etter kuene.

Legg igjen en kommentar

