Regn på solskinnsøya

Når ferien endelig kommer, gleder jeg meg over stort og smått, – og på fredag ettermiddag startet det med Thomas Cook Airlines, – ingen har så energiske ansatte som dem. Jeg nikoste meg hele flyturen.

DSC07180

Vi var forberedt på at de to første dagene kunne by på dårlig vær. Det skulle både blåse og regne, – og så skulle det være kaldt. Stor var derfor vår overraskelse da vi sto opp til denne utsikten på lørdag morgen.

???????????????????????????????

Sola skinte, og ungene badet i bassenget. Likevel var det ikke varmt nok til at vi lot oss friste. I stedet fulgte vi vår opprinnelige plan for en gråværsdag: Vi dro til det digre kjøpesenteret borte ved flyplassen. Der fikk Thv utvidet garderoben med flere plagg enn han hadde med seg ned, og vi fikk proviantert til ei uke med selvhushold.

???????????????????????????????

Fisk var ikke ført opp på proviantlista, men det er alltid så moro å glane i fiskedisken på Carrefour. De legger opp fisken på de mest kunstferdige måter, og alt ser superlekkert ut, – selv om det lukter litt annerledes enn det ser ut.

DSC07188

Det er februar og tid for norsk skrei, så også på Gran Canaria.

DSC07193

Om kvelden gikk vi på fiiiin restaurant og spiste middag. Det var lørdag, må vite, – og vi er på ferie. Maten var supergod, men det er vel første gang i historien at både Thv og jeg må sende ut store deler av tallerkenen uspist. Det ble rett og slett for mye.

???????????????????????????????

Også i dag var været fint her på Maspalomas, men fortsatt ikke badedraktvarmt for oss, – så vi holdt oss til plan B: Utflukt til Teror. Der er det marked på søndagene, men akkurat det markedet rakk aldri vi. Den godeste Ruth (- dama i GPS-en) fant det nemlig for godt å lose oss gjennom halve den canariske fjellheimen, før vi endelig landet i verdensarvbyen Teror.

???????????????????????????????

Ikke at det gjorde så mye med den lange kjøreturen. Vi fikk sett mye, og ikke minst grønne fjellsider. Det er første gang jeg har sett så frodige områder på denne øya.

???????????????????????????????

Hovedattraksjonen i Teror er kirken, Basilica de Nuestra Senora del Pino, – noe som betyr noe i nærheten av katedralen for vår frue av furua (Pino – pinje – furu, – ikke sant?). For oss ateister skyldes navnet en merkelig og komplett uforståelig historie. I 1481 viste jomfru Maria seg for en biskop mellom grenene på ei furu, – og da måtte det bygges katedral, må vite. Hjelpes meg. Men flott var den, og full av sølv og gull, som sånne gjerne er. Da vi var der, var det messe, så jeg måtte beherske meg med kameraet mitt. Høflig må man være.

DSC07207

Ved å reise til Teror hadde vi oppsøkt uværet, og vi forsto fort hvorfor det er så grønt i åssidene rundt byen. Det regnet i bøtter og spann, og temperaturen holdt seg rundt 8 grader.

???????????????????????????????

Likevel koste vi oss. Byen var vakker, med ei nydelig hovedgate full av gamle rikmannsvillaer.

???????????????????????????????

En av dem var åpnet som museum, akkurat et sånt museum som jeg elsker. Her kunne vi gå fra rom til rom og se hvordan en rik familie bodde i riktig gamle dager. Det var soverom og stuer, bibliotek og doer, tjenerfløy og staller, kjøkken og spisestue.

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

I likhet med andre patrisiervillaer på Gran Canaria, skryter også dette på seg å ha hatt besøk av Columbus. Det er utrolig hva han rakk på det kvarteret han var innom. Likevel kunne vi se på biblioteket og på fotografiene på veggene, at denne villaen nettopp var forlatt. Den siste eieren tilbragte faktisk sommeren her helt fram til midt på 1980-tallet.

???????????????????????????????

Aller finest var det innelukkede gårdsrommet. Tenk å bo sånn når varmen steker utenfor veggene, – eller som i dag, – når regnet øser ned.

???????????????????????????????

Nå var det lite sol og varme i formiddag, men det går jo an å forestille seg ting. Vi har da fantasi.

Og så er det jo sånn at Gran Canaria kan ha mange ulike værtyper på samme dag. Det handler bare om å bevege seg noen kilometer i en eller annen retning. En times tid etter at vi forlot åtte grader, vind og regn, – ankom vi hotellet vårt, og der så det sånn ut. Sola skinte på alle som badet i bassenget og solte sine vinterbleke kropper, – og det var 22 grader.

Vi lot oss ikke be to ganger.

???????????????????????????????

8 responses to “Regn på solskinnsøya

  1. Endelig fikk jeg «reise» til Gran Canaria igjen! Har gledet meg til ferien din, for jeg vet jo at du tar oss med rundt på øya😀 Jeg har ikke vært i Teror på 10-12 år, så dette var et koselig gjensyn. Vi rakk markedet vi da… Koselig marked med mange lokale produkter, både i mat og håndverk.

    Håper dere får godvær resten av ferien. Alle som reiser så langt fortjener det! Gleder meg allerede til neste innlegg😉

    • Jeg tenkte faktisk på deg da jeg skrev i går, Randi. Problemet er jo den seige nettilgangen her på øya. Gudene vet hvordan banker og den slags klarer seg, for de påstår at det er sånn over alt. Her på hotellet er det faktisk bedre enn vi er vant til. I dag blir det liggevedbassengetdag.

      • Internett er ikke så bra på GC som på fastlandet og der er det heller ikke bra. Bare fire EU-land har tregere bredbånd enn Spania. I turiststrøkene på GC er nok nettet i tillegg overbelastet og derfor veldig tregt. I Las Palmas er vel fiber delvis utbygd, men ellers på øye sliter også næringslivet.

      • Men vi er kjempefornøyde med nettet her, – for første gang her på GC, faktisk. Vi kan til og med høre musikk på YouTube og åpne filmlenker.

  2. God ferie med plads til både oplevelser og solbadning🙂

  3. Nå koser dere dere ser jeg. Bra, det trenger vi. Selv drar vi til fjells snart. Vanskelig å rive seg løs fra langrenn og OL, men man kan ikke få alt! Fortsatt god ferie.

Legg igjen en kommentar

