Fint å leve i travle tider

Det blir litt tynt med bokstaver og bilder her på bloggen om dagen. Jeg har rett og slett ikke tid. Egentlig er det noe tull, – for jeg har alltid tid til det jeg har mest lyst til, og da betyr det vel at blogging ikke lenger er det jeg har mest lyst til når jeg endelig har fri.

???????????????????????????????

Vinteren kom og vinteren gikk. For noen få dager siden tok jeg dette bildet da jeg satt i bilen på vei til jobben om morgenen. Førti fem minutter sto jeg i kø, mens en redningsbil, to politibiler og tre ambulanser ordnet opp etter et lite trafikkuhell like ved skolen.

Heldigvis hadde jeg ikke ansvar for elever den morgenen.

DSC07101

Hver gang det snør, tenker jeg at det må være en misforståelse. Jeg har ikke bestilt det, og selv om det er pent og rent og vakkert og alt det der, vil jeg helst være det foruten. Sånn er det ikke for lille M og venninna. For dem er en lang kveld på skøytebanen en vellykka kveld.

???????????????????????????????

Da foretrekker jeg jobben, og heldigvis for det. Tenk om jeg ikke hadde likt meg på jobben! Det måtte vært et mareritt.

DSC07126

Akkurat nå holder vi på med Den kalde krigen, del 1. Perioden 1945 til 1991 utgjør et voldsomt spenn; derfor del 1 og del 2. Vi har akkurat avsluttet Cuba-krisa. Jeg har laget et drillprogram på nett, – og innimellom oppgavene ligger det en liten sjokoladegave, – for den som leser grundig og oppdager det. Vi var enige, elevene og jeg, om at Cuba-sjokoladen antagelig ble lansert i 1962 eller deromkring. Jeg mener: Rødt papir, stjerne, sigarform, – men hjemmesidene til Nidar kunne fortelle at sjokoladen ble lansert i 1938. Hadde de en krystallkule hos Nidar, kanskje?

???????????????????????????????

Til torsdag skal ungene testes med en gigantisk skriftlig prøve. Åtte sider skal fylles med faktastoff og refleksjoner om Den kalde krigen. De får 90 minutter på seg, og jeg vet allerede nå hvordan det kommer til å gå. Det er 54 elever i klassen, og for å få avviklet prøven er vi fire lærere til stede. Fem – seks elever skal ha sekretærhjelp. Det er elever som av ulike grunner sliter med å formulere stoff skriftlig. Noen har dysleksi, andre mer diffuse utfordringer i forhold til å uttrykke seg med skrift. Da er det viktig at de får vist hva de kan, uten at bokstavene kommer i veien.

Prøven begynner klokka 12:30, og allerede etter en times tid, kommer de første ungene til å si seg ferdige og gå hjem; noen fordi de er ferdige, – andre fordi det blir for mye for dem. En del av disse vil jeg taue inn på et senere tidspunkt, sånn at de også får anledning til snakke fram det de kan. Klokka 14:00 er tiden ute, og de fleste er ferdige; – men ikke alle. Omtrent ti prosent av klassen skriver fortsatt febrilsk et kvarter eller to til, – og sånn i halv tre-tida – eller senere, sitter det kanskje igjen en elev. Kanskje er et den samme eleven som sist, hun som kan finne på å frese: Det tar tid å være smart, – når jeg mer enn antyder at tida for lengst er ute.

???????????????????????????????

For de vil så gjerne gjøre det bra, disse ungene mine, – og det er en av grunnene til at jeg elsker å jobbe med dem. Denne uka har jeg satt av litt tid til å se film: Thirteen days, om Cuba-krise. De fikk velge om de ville se filmen, eller om de ville forberede seg til prøven på annet vis. Over halvparten av ungene mine valgte å studere på egen hånd. De satt rundt omkring i bygget og jobbet. Jeg tok meg noen små turer og så hvordan det gikk, og de kom inn i klasserommet for å spørre om noe de lurte på.

Men jobb er ikke bare jobb, – og noen ganger går det an å slange seg i klasse-senga vår, tekste med en venn eller sjekke Facebook. Hovedgrunnen til at elevene stortrives på skolen er nok ikke Den kalde krigen. Det handler mer om det sosiale. Borte i åttendeklassefløya driver de for eksempel og danser om dagen. Det er også en slags lekse. Kroppsøving, heter det.

Og snart er det vinterferie.

DSC07130

Legg igjen en kommentar

