Håndball og healing

Det var tendenser til vekkelsesstemning på skolen i dag. Noen av jentene hadde noe storveis å fortelle: De hadde hatt besøk av en healer på håndballtreninga! En healer, altså! Jeg klarte nok ikke å skjule min forferdelse, og forklaring fulgte kjapt. Det har seg altså sånn, at mange av jentene på laget er skada, eller litt skada, eller klager over at de er skada; og nå var treneren ganske oppgitt over det. Derfor altså. En healer! Ei av jentene kunne på inn- og utpust fortelle at da hun kom inn i rommet, hadde treneren spurt healeren: Hva føler du nå? (Et skikkelig idrettsspørsmål, altså.), og da hadde mannen sagt: Høyre ankel, – og det stemte jo, – hun er skadet i høyre ankel. Tenk at han kunne se det! Om hun ble healet, sier historien ingen ting om.

Hvor tok rasjonaliteten veien? Jeg sa det som det var, – at jeg var sjokkert, at jeg synes det er uetisk av treneren å taue inn en som driver med magisk helsearbeid. Ikke at jeg hadde behøvd å si det. Jeg ble nok ganske rød i mosen og høy i stemmen. Jentene lo overbærende. Ikke hiss deg opp, Hege. Det er bare du det, vet du, som ikke tror på healing og sånt. Alle bruker det nå. Det var nesten sånn at de klappet meg vennlig belærende på hodet.

Ja, da så.

Det skulle vært moro å vite om foreldrene til disse jentene synes det er i orden å løse problemet med treningsskader på denne måten. Selv kan jeg som kjent lite om idrett, men at håndball er en belastende sport, det vet jeg. Det sier seg selv at høyt tempo og mye sideveis manipulering av umodne ledd lett kan føre til skader, – særlig om ikke muskulaturen er sterk nok til å stå imot.

Jeg tenker at treneren kanskje heller burde gått noen runder med seg selv: Hvordan trener vi disse jentene? Kan det hende at vi spiller for mye håndball og trener for lite muskler? Kan treningsopplegget vårt komme til å skade disse jentene alvorlig? Har det blitt så viktig å vinne at alle midler må prøves?

Men nei, – healing er løsningen!

17 responses to “Håndball og healing

  1. Morten Nossen

    hør hør!

  2. Jeg ville blitt rasende om mitt barn ble utsatt for en healer på trening.

    • Det hadde jeg også; frmartinsen, – men vi er snart i mindretall. Kanskje det er like greit om forskningsmidlene reduseres. Det funker visst best med litt magi.

  3. Jo mer elektronikk og trådløs magi i ungdommenes verden, jo mer helbredende magi… Kanskje det er en sammenheng. Folk forstår ikke hvordan NOE virker og det aksepteres greit? Ber samme folket også kveldsbønn? Hm.

    • Du kan være inne på noe. Den gang man ikke hadde noe annet å hjelpe seg med enn håndspåleggelse og Fader vår, var man unnskyldt. Tenk for eksempel for et mirakel penicillinen var da den kom.

  4. Denne MÅ jeg dele på facebook. Makan til trener! Jeg hadde blitt fly forbanna om en av jentene mine hadde kommet hjem og fortalt dette.

    • Jeg vet jo ikke hva settingen var, Mona. For deg og meg er dette helt og fullstendig absurd, og hadde det vært mine barn, ville jeg tatt affære. Men jeg vet jo ikke om dette er noe treneren har tatt initiativ til, eller om det er vedtatt som behandlingsform av et foreldremøte. Ikke har jeg tenkt å finne ut av det heller. Jeg fikk bare høre en historie. Siden den ikke på noen måte berører mitt ansvarsområde, ville jeg skrive om det. Som du vet, er jeg mer enn opptatt av forholdet mellom rasjonalitet og magi, – og jeg synes det er forferdelig sørgelig at så mange velger magi framfor vitenskap. Mange leker med dette og tenker at det er ufarlig. De bruker alternativ medisin, healing og den slags i tillegg til skolemedisin, og mener at «det kan ikke skade» En artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening forteller at det kan det faktisk. Alvorlig syke kreftpasienter som bruker alternativ medisin, har mye høyere dødelighet enn tilsvarende pasienter som bare bruker skolemedisin (Jeg lenker under her).

      Det er ikke min oppgave å bry meg med hva trenere gjør eller ikke gjør. Det er en foreldreoppgave. Det som er min oppgave, er å fortelle elevene mine noe om forskning, om vitenskapelige arbeidsmetoder, om medisinske nyvinninger, om hva som har beviselig effekt og hva som ikke har det. Hva de velger etterpå, må jeg bare la ligge.

      Dette med trening og sånt er ditt område. Det kan jeg lite om. Men som du ser i posten min, så undrer jeg meg over at man ikke heller fokuserer på hvorfor så mange unger blir skadet når de driver idrett.

      Her er artikkelen fra Tidsskrift for Den norske legeforening:
      http://tidsskriftet.no/article/758799/

      Tjomlid har skrevet om det samme: http://tjomlid.com/2012/11/11/komplementaer-og-alternativ-behandling-skader-kreftpasienter/

  5. Det var bra du sa fra i alle fall!

    • Ja, det kan du si, det. Men det er altså ikke alle som er enige i det. Og jeg lurer faktisk på det. Jeg mener: Som lærer skal jeg ha respekt for at elevene kommer fra ulike kulturer, tilhører ulike religioner osv. Det har i grunnen aldri falt meg vanskelig. Men når vi beveger oss over i det overnaturlige velger jeg å fokusere på det rasjonelle, det som kan bevises. Men egentlig kan man jo tenke seg at de som tror på det okkulte også bør kunne forvente å bli tatt på alvor.

  6. Sært. Men kjenner igjen den tonen — hvis du tror på noe annet enn dem, er du trangsynt og ikke til å ta på alvor. Da er sjeldent den nedlatende tonen langt unna, sammen med anmodninger om å «åpne seg» og floskler om «mer mellom himmel og jord». Virker som det aldri streifer dem at det er de som kanskje tar feil.

  7. Den idræts-undervisning, som man får på high-school (gymnasium, 10-12 skoleår) er forhåbentlig indrettet på at give kropsbevidsthed. Men jeg har altid afskyet idræt fordi det ikke var frivilligt – men siden min skoletid er der heldigvis sket meget godt.

    Jeg ved ikke hvad jeg ville sige til at man fik en healer på besøg i en idrætstime (eller andre undervisnings-sessions), måske ville jeg benytte lejligheden til at vise hvordan vi allesammen kan lære at iagttage bedre, og bruge selvfølgeligheder til at forstå, hvordan healing foregår. Man må jo huske at den blotte opmærksomhed på de kropsproblemer, som vi slås med, somme tider er nok til at vi får det bedre og måske bruger kroppen på en anden måde (og undgår flere skader).

  8. For lige at være sikker på ikke at blive misforstået: Jeg mener at en kold afvisning af healing overfor elever, som tror på det, kan gøre mere skade end gavn, og at man er nødt til at vise empati med den gode vilie, som ligger bag intentionen om at helbrede, heale; det kunne være en anledning til at nævne placebo-effekten.

    Derefter ville jeg nu nok tage fat på behovet for healing, når alt andet svigter – for de mennesker, som har brug for at tro på at livet ikke er helt slut.

  9. Jeg misforsto deg ikke, Donald, – og jeg synes faktisk du sier mye klokt her. Noe av det du nevner, har jeg snakket om: placebo, behovet for å bli sett – og lindringen i at noen gjør akkurat det, evnen til å se et annet menneskes plager, – disse tre var en del av det jeg sa til elevene mine (- og alltid tar med i sånne samtaler.)

    Det du nevner ikke økonomien i det, og det er viktig. Alternativmedisin av alle slag er en millionindustri, – og jeg mener jo man bør ha visse garantier for de varene man kjøper. Nå må jeg skynde meg å si at det neppe var penger involvert i den saken jeg fikk høre om denne gangen. Healere var visst en venn av noen.

    Livet hadde nok vært letter for både meg og mine omgivelser om jeg kunne klare å ha en så pragmatisk innstilling til fenomenet som du har, – men jeg får det bare ikke til. Akkurat dette temaet gjør meg helt fortvilet.

    God helg til deg. Hr har vi masse snø, – men sånn er det vel nede hos dere også.

  10. Jeg tænkte på at nævne det, men så blev det for langt🙂 Tak fordi du huskede det!!!
    Her er sneen smeltet og det var glat og jeg blev meget våd, da jeg var ude på en lille spadseretur – mødte genboens meget voksne datter og fik at vide at hendes far modvilligt har accepteret at komme i en ældrebolig og at huset er ødelagt af rotter – og at det kommer til at koste 3-500,000 kr at reparere.

  11. Rotter? Hjelpes meg!

Legg igjen en kommentar

