Hva vil vi med jula?

Det er kanskje et merkelig spørsmål, men det er nå det jeg sitter her og tenker litt på nå sånn helt på tampen av julefeiringa:

Hva vil vi med jula?

???????????????????????????????

Jeg er veldig bevisst på hva jeg liker, og det handler for det meste om stemninga: Jeg liker adventstida med alle tradisjonene: Levende lys, Lucia-feiring på skolen, de gamle julesangene, lukten av småkaker, smaken av akevitt, gleden over å velge små julegaver til venner og familie og den sterke duften av grantreet i stua.

Alt det liker jeg.

DSC06889

Hva jeg ikke liker er mer diffust, men jula er ikke bare ukomplisert. Når stemninga er avhengig av at alt følger et mønster, en tradisjon, da skurrer det lett hvis ikke alle brikkene faller på plass. I en familie er det ikke sikkert alle er like interesserte i å legge de samme brikkene i julepuslespillet. Noen brikker har blitt borte, andre har blitt litt slitte i kantene, og jeg tar rollen til hun som leter febrilsk etter de riktige brikkene, sånn at jeg kan få lagt et pent bilde – i år også.

DSC06885

Jeg har fått fine gaver til jul. En av dem var en bukett roser. De kom fra naboen. Hun hadde gått av med pensjon, og hadde fått så mange blomster at hun ville dele med oss. De må ha vært hardføre, de rosene. Vi fikk dem for elleve dager siden. I dag halverte jeg lengden på dem som var igjen, og satte dem i en mindre vase. Ennå ser det ut til at de har noen dager igjen, før de må ut. Kanskje overlever de juletreet.

???????????????????????????????

Vi har spist vår del av ribbe, sylte, rull, småkaker, sjokolade og alt det der. Jeg liker mat, men i jula blir jeg fort matlei. I dag ble det kveldsmat i stedet for middag. En tomatsalat, ei spekepølse, to oster og litt brød, – det holdt lenge, og hvis du lover å ikke si det til noen: Det beste jeg har spist denne jula.

???????????????????????????????

Jul er familie, – og vi har familie. Heldigvis har ungene vært hjemme noen dager. Mamma og pappa har også vært her. Det har vært julaften med gaver, juleselskap hos mamma og i Oslo hos Thvs bror. Et pub-besøk med venner har vi også fått med oss, og naboene stikker innom. Men aller mest har det vært Thv og jeg her hjemme, – ja og så katten, da. Vi har ruslet rundt i huset, lest bøker og blader, ryddet et skap her og en skuff der, (malt noen vegger og et tak, men det er en annen historie,) sett TV-serier om kveldene og sovet til ni om morgenen.

Det gjelder å ikke legge lista for høyt, og kanskje er det mening nok å ha noen dager fri sammen med en hyggelig kar som liker å sitte stille i ei stue sammen med meg.

DSC06864

6 responses to “Hva vil vi med jula?

  1. Fine overvejelser, der giver stof til eftertanke.
    Julen for mig er en fest af lys og glæde og kærlighed, midt i den mørkeste tid. Jeg ønsker bare at holde den med dem jeg elsker. Julen har forandret sig gennem mit liv og det er fint. Jeg prøver at være bevidst om mine traditioner, så de stadig lever for mig.
    Og et godt nytår !

    • Vi kan nok alle skrive under på det med et ønske om en fest av lys og glede og kjærlighet, Miri. Spørsmålet er bare om det er sånn det virkelig er.

      Jeg ønsker deg også et riktig godt nytt år. Kanskje vi treffes i løpet av 2014. Jeg kjenner at jeg er klar for et dansk bloggtreff nå 🙂

  2. Det lyder da som en god jul med hvad der hører til sådan en. Julehumør og hvorvidt det ankommer eller ej – tit savner jeg julen, når den er slut: er det fordi det har været en god jul og jeg ønsker den bare må fortsætte – eller er det fordi, jeg ikke synes, den har været ordentligt forløst? Mon ikke det er en blanding. Men ungerne er så store nu, at hvert eneste minut de vælger at være sammen med os er godt for ‘julefornemmelsen’. Rigtigt godt nytår, Hege.

  3. Jeg tror bestemt ikke det er sådan for alle, langt fra. MEN det er vel det vi hver især må bestræbe hos på at skabe. Eller bevidst lade være. Nytter ikke at drømme om uden at handle på det.
    Åh ja, det kunne være så godt at ses igen !!

Legg igjen en kommentar

