Lærerlykke

Akkurat nå er jeg ganske forbanna på deler av jobben min. Jeg var ikke hjemme før halv seks i dag, og jeg banna over leseplikt og urettferdigheter hele veien hjem.

Men det er en annen sak, for jeg elsker jo jobben min. Det betyr at jeg elsker faget og ungene og undervisninga og kollegene og dynamikken i klasserommet og nesten, men bare nesten, alt det andre som følger med jobben.

Hvordan kan jeg formidle det til deg som ikke har vært der? Du må bare tro meg på mitt ord: Det var superfint i 10 B i dag. Vanligvis prater og foreleser jeg dagen lang, men de siste to ukene har ungene våre styrt sine egne dager, og jeg har for en gangs skyld holdt kjeft. Jeg har til og med rettet en og annen tentamen mens jeg har vært i klasserommet. Alle elevene har hospitert på videregående skole to dager hver, og de har kommet og gått på en måte som har umuliggjort videre framrykking i pensum. I stedet har de bedrevet selvstudium, gjort matteoppgaver, jobbet med særoppgaver – og sett sjakk på skjerm.

I siste økt i dag fikk Magnus Karlsen også være med. Når de gjør det på Blindern, så kan vel vi. Interessen var ikke like stor hos alle, men han flyttet nå sine brikker der oppe på den fantastiske collage-skjermen til NRK, og nede i klasserommet gikk livet sin gang.

Jeg leste tekster om Villanden og analyser av Krogh versus Espedal.

Ute var det iskaldt, inne lunt og fint, – ikke minst stemningen. Unger som småpratet, tøflet rundt, sukket, leste, så på TV.

Ved siden av meg satt Dilan med plugger i ørene, han hørte vel på musikk, mens fingrene løp over tastaturet. Han skev om utviklinga i Tanzania. Hanna måtte ha hjelp med et vanskelig mattestykke, men jeg ville helst slippe. Det er folk i den klassen som er mye bedre til å forklare matte enn jeg er, Dilan for eksempel. Det frydet mitt gamle lærerhjerte å se hvordan han tok ut ørepluggene og forklarte presist og fint hvordan hun skulle løse oppgaven, og hennes lille takk, før hun ruslet tilbake til Marianne, og Dilan plugget ørene og skrev videre.

Miranda og Anders skulle jobbe med samfunnsfag, oppgaver om revolusjonen i Egypt. Anders er ofte litt treg i sessen, det er så mye han heller vil gjøre enn å løse oppgaver. Det vet Miranda, og hun bør ikke si så mye. I dag fant hun fram bøkene, la dem foran ham og jeg kunne høre fingeren hennes tappe på oppgavene, han smilte skjevt, men satt seg ned. Etter en stund var de igang begge to. Fin-fine ungene!

Over alt sitter folk med hodene tett sammen. De fleste jobber med det de skal. Noen diskuterer sjakk. To gutter prøver å lære seg en eller annen form for programmering, – de kommer for å vise fram hva de har gjort. En er fullstendig oppslukt av en roman, og Anette sitter og silgråter for seg selv. Hun ser første episode av Unsere Mütter, unsere Väter på PC-en sin.

Det er en mykhet i rommet, lyden av mennesker som pusler og rusler, en varme mellom folk som har funnet en god form på samværet.

Vi har en merkelig jobb, merkelig og fin. Det er mulig jeg er et enkelt menneske, men det skal ikke mer til enn noen timer i et klasserom for å gjøre meg glad.

Sånn er det bare.

2 responses to “Lærerlykke

  1. Klasseromslykke!❤ Det er helt tullete hvor lykkelig man kan bli av å være i et klasserom hvor ting fungerer.
    Det gjør alt verdt det, selv om jeg har jobba nesten søtti timer den siste uka.

    • Det er den måneden nå, vet du, Hanne. Her går det i tentamensretting, og jeg er nær opptil et nervesammenbrudd. Dette er den tredje helga uten noe annet fore enn å retteretterettekommentereskrivevurdere. De få stundene jeg tar meg pause sitter jeg på min brede bak og ser på TV eller blogger. Noe moro må jeg ha.

Legg igjen en kommentar

