Når bestillingen er feil

Det er ille å si det, men vi er veldig ofte misfornøyde med kursa vi blir tilbudt på jobben. Jeg snakker nå om de kursa som blir tredd nedover hodene våre på kommunale kursdager. Ofte har en eller annen på et kommunalt kontor selv blitt begeistret for en foredragsholder, og så skal det deles med oss gutta på gølvet. Det er bare det at vi ikke jobber på kontor. Vi jobber med elever, vi leser om undervisning, vi tester ut undervisning og vi diskuterer med hverandre. Det misnøyen vanligvis dreier seg om, er at vi føler oss undervurderte. Dette kan vi da fra før? Dette har vi lest alle sammen. Sånn har vi jo bedrevet skole i årevis. Omtrent sånn høres det ut over kaffekoppene i pausene.

Det er ikke kursholdernes skyld. De er ofte flinke folk med mye å melde.

Feilen ligger i bestillingen. Den som bestiller kartlegger ikke hva vi allerede kan og vet. Den som skal holde foredraget får vite at dette vil være nytt for oss; det er jo det de tror, de som ikke kjenner oss, – og så blir det gæli – om og om igjen!

Denne uka skal jeg holde foredrag for en gruppe innvandrerkvinner, og det første jeg tenkte på var bestillingen. Jeg har spurt: Hvor mange er de? Hvor godt snakker de norsk? Hva vil dere jeg skal snakke om? Selv om dette er frivillighetsarbeid og bare handler om en times småprat, vil jeg nødig undervurdere dem som skal høre på. Ikke har jeg lyst til å overvurdere dem heller. Galt blir det uansett, – og galt kan det komme til å gå. Jeg vet ikke akkurat hvor mange de er. Det forutsettes at de er gode i norsk om de skal delta, men av erfaring vet jeg at forutsetninger ikke alltid er realitet. Hva jeg skal snakke om, kunne jeg velge selv.

Her er det stor fare for at disse kvinnene vil stå på gangen og prate om meg over kaffekoppen i pausen: Hun snakker så langsomt. Hun tror vel ikke vi skjønner noen ting. Sigrid Undset! Som om ikke vi kjenner henne ut og inn fra før! Hvorfor skal de alltid undervurdere oss?

Legg igjen en kommentar

