Vennepleie

Dagene flyr, og vi har mer enn nok å gjøre morgen, middag og kveld. Når vi er ferdige med dagens dont, havner vi gjerne i sofaen foran en eller annen skjerm. Det er fint det, – men særlig sosialt er det ikke.

Visst er vi sosiale, vi både inviterer og blir invitert, men selv om det alltid er hyggelig, kan det oppleves som en sjau. Badet må vaskes, mat handles og lages. Det er ikke gjort på et kvarter akkurat, og derfor blir det heller ikke så ofte.

Noen synes det blir for sjelden.

DSC06176

På torsdag ble jeg invitert i bursdagsselskap til ei venninne. Du verden, tenkte jeg. Hun fyller da ikke runde år. Det stemmer det. Et mindre rundt tall skal du lete lenge etter. Hun hadde bare lyst til å samle en flokk venninner til litt hyggelig samvær. Da hun ønsket oss velkomne minnet hun oss på at vi ikke må glemme å møtes, at vi faktisk bør møtes litt oftere. At vi trenger det. Vennskap må pleies om de skal vare, og må vi lage tre retter og vaske hele huset før vi slipper noen innenfor dørene, kan det lett bli for sjelden.

Det var torsdag etter at alle hadde vært på jobb. Bordet var enkelt, men veldig pent. Levende lys og fyr på peisen skapte stemning. Vi fikk kyllingsuppe og chiabatta, eplekake og iskrem, – og vin selvfølgelig. Det ble noen superhyggelige timer mellom sju og halv midnatt. Vi skravla og lo, og jammen fikk vi ikke diskutert noe viktig også. På den ene siden hadde jeg henne som jeg ser rett som det er, på den andre siden henne jeg har kjent siden jeg var seksten, men sjelden ser. Rundt bordet jenter jeg jobber med, er i klubb med, er nabo med, – men også et par jeg knapt kjenner. Alle sammen var veldig hyggelige.

Litt trøtt var jeg fredag morgen, men det var verdt det.

???????????????????????????????

6 responses to “Vennepleie

  1. Dette hørtes virkelig trivelig ut da, Hege.

    Så enig med din venninnes utsagn. Vi må ikke glemme å møtes. Terskelen for å invitere må ikke bli for høy. Samling rundt suppe og brød er trivelig. Vi var 11 rundt bordet her i går kveld, hvor vi skråla og sang «Hver gang vi møtes…» I den vennegjengen gjør vi alltid det, synger den sangen. En venn er rå på gitar og munnspill, og sånt blir det liv av… I dag er jeg sigen. Men glad. Ser ut som det må bli en cowboystrekk i ettermiddag på meg.
    Fin søndag til deg.

  2. Hvor ser det og hvor lyder det hyggeligt. Når du skriver klub, hvad er det så for en klub? God søndag til dig🙂

  3. Jeg er med i en Soroptimistklubb her i Fredrikstad. Dette er en yrkesforening for kvinner. Vi møter for å dele erfaringer, holde yrkesforedrag for hverandre, skravle og ha det hyggelig. Men vi har også påtatt oss ansvar for å hjelpe kvinner andre steder i verden, kvinner som ikke har de mulighetene vi har. Vi har møter en onsdag i måneden. I tillegg møtes vi i små grupper hjemme hos hverandre. Da jobber vi med en utvalgt sak: Arrangering av en konsert til inntekt for et hjelpeprosjekt i et u-land, planlegging av et møte om et bestemt tema osv. Jeg har vært med i tre- fire år. Mitt første gruppearbeid var å produsere klubbens magasin, Soroptima. Dette utgis i alle klubbene i hele landet. Vi arbeidet med dette i to år, og det var supermorsomt og veldig, veldig lærerikt. Jeg fikk rett og slett lære hva det vil si å produsere og redigere et tidsskrift. Litt skriving ble det også, og det klager jo aldri jeg over🙂 I fjor var jeg med på å planlegge et møte for hele klubben om stemmerettsjubileet (Norske kvinner fikk stemmerett i 1913.) I år jobber jeg sammen med en superhyggelig gjeng for å planlegge en stor jubileumsfest for klubben.
    http://www.soroptimist.org/

    God søndag til deg og dine, Lene.

  4. Det er et superflot bord; Jeg har samme holdning til alt det med gæster og venner, som din veninde. Det er vigtigt, at man ser hinanden med mellemrum. Hvis jeg har tid og overskud, så skrubber jeg hele huset og laver tre retter mad. Hvis jeg ikke har så meget tid, så nøjes jeg med lidt mindre …… og det bliver selvfølgelig lige så hyggeligt alligevel.😀

Legg igjen en kommentar

