De fleste elsker gym, – de fleste …

I klassen min tror jeg et flertall av elevene ville utnevne kroppsøving til sitt yndlingsfag. De elsker å ha gym. Av og til faller en time bort fordi vi skal dra på tur, ha konsert eller noe annet, – og ikke noe fag er verre å miste enn gym.

Sånn er det for de fleste, men altså ikke for alle. Noen synes gym er helt pyton. I andre fag kan man holde sine prestasjoner for seg selv, – ikke sånn i gym. I gymsalen eller joggeløypa nytter det ikke å skjule hvor landet ligger. Når kroppen skal beveges, blir alt kroppslig veldig tydelig. Det synes hva man kan og får til ikke kan og ikke får til, hvor tungt man puster, hvor sakte man løper, hvor redd man er for ballen.

DSC06055

Akkurat nå handler gymtimene om orientering, og den gjengen jeg møtte i dag hadde det uten tvil moro. De stoppet opp og hjalp hverandre med kartet, lo og tøyset, ba meg om hjel – og posten fant de i fellesskap, før de løp videre under stor halloi.

Heldige dem.

2 responses to “De fleste elsker gym, – de fleste …

  1. Så godt å se de glade orienteringsløperne! Jeg husker den følelsen av at det ble stilt ut hvor lite kontroll jeg hadde på kroppen min, hvor lite jeg orket. Jeg satt jo og leste hele fritiden, og en udiagnostisert og umedisinert astma hjalp ikke på gymprestasjonene. Heldigvis hadde jeg en flink gymlærer på ungdomsskolen, som fikk meg et lite skritt videre ved å la meg utvikle meg innenfor mine egne rammer. Det var godt der og da, og hun plantet også en frø, den dama. I dag jogger jeg flere ganger i uken av egen fri vilje. Du skal se hun visste hva hun gjorde!

    • Jeg hadde også en flink gymlærer en periode, – en som fikk meg også til å ville strekke meg og gjøre det bedre. Ellers må jeg bare si at gymtimene var et sorgens kapittel på nesten alle måter😦

Legg igjen en kommentar

