Trang bunad og utslitt sølv

Jeg gruer meg hver gang jeg skal bruke bunaden min: Passer den i år? Får jeg skviset den på meg denne gangen også? Det er ingen grunn til å legge skjul på hvorfor: Jeg er ei lita, tjukk dame.

DSC05468

Bunaden min er eldgammel. Jeg fikk den da jeg var fjorten år gammel, og det er snart 40 år siden. Den har tjent meg trofast gjennom varme 17. mai-tog og konfirmasjoner, og egentlig er det rart at den fortsatt henger med. Det eneste jeg har bytta ut er skjorta. Mamma kjøpte ny til meg da jeg fylte 40.

???????????????????????????????

Denne gangen holdt det på å gå riktig galt. Da jeg med angst og beven skulle prøve serken nå i ettermiddag, knakk hempa til beltet. Det er den delen du ser til venstre i bildet over her. Vil jeg bedrive selvpisking, kan jeg si at det var fordi beltet var for trangt. En mer sannsynlig grunn er nok materialtretthet. Tenk hva den spenna har vært med på gjennom 40 år.

DSC05476

Klokka var fire, og det var lørdag. Hva gjør man? En rask telefon ned til gullsmeden i kjøpesenteret ga positivt svar. Thv hev seg i bilen, og tjue minutter senere hadde jeg ny spenne.

DSC05474

Da jeg hadde sydd på ny spenne, fikset og dandert litt kunne jeg til min glede konstatere at jeg kan gå i konfirmasjon iført bunad i morgen. Det gjør meg veldig, veldig glad.

front

Det er mange grunner til at jeg burde gå ned i vekt, – og bunaden er strengt tatt ikke en av dem. Likevel er det den som alltid får meg til å kjenne på livmålet mitt.

???????????????????????????????

Jeg har hatt flere par bunadsko, – det ene paret verre enn det andre. De jeg har nå, kjøpte jeg på Fretex for femten år siden. De er veldig, veldig gode, – myke og fine. Bunadsko er viktig. Når jeg har på bunaden min skal jeg ofte gå både langt og lenge, i 17.mai-tog for eksempel, og med et haltende kne må skoa være gode.

DSC05470

Mye kan sies om bunader, – og alt er ikke like positivt. Likevel føler jeg meg alltid veldig vel når jeg får på meg nasjonaldrakta. Det handler ikke om Norge og nasjonen og alt det der. Det handler om at det er en gammeldags kjole med liv og stakk, om beltet i livet, den vakre skjorta med fantastisk kvitsaum, veska og hele stasen. Jeg føler meg vel, rett og slett.

Nå er dette bildet noen år gammelt, men se bare hvor fin jeg er:

meg

Nå henger alt klart for bruk. Serken er ren, sjal og skjorte nystrøket, sko og sølv er nypusset.

Det gikk denne gangen også.

???????????????????????????????

6 responses to “Trang bunad og utslitt sølv

  1. Nydelig håndverk. Så flott du er med den, Hege! Er det Østfoldbunad?

  2. Hvor er du fin! Det er en naturlig ting at man må tilpasse sit gamle tøj eller udskifte det. Der må være en ung dame i nærheden, som – til sin tid – vil være glad for den fine bunad, men lige nu passer den jo fint. Det er smukt!🙂

    • Takk for det, Donald, – men det bildet er altså noen år gammelt. Hvis du ser på dagens post, så har det blitt noe mer å fylle inn. Men den passet.

  3. Jo det ser jeg, det forstod jeg, for du var jo igang med at reparere bælte og så videre. Men på det nye billeder fra konfirmationen – https://livetleker.files.wordpress.com/2013/09/dsc05531.jpg – er du også rigtig flot. Jeg synes det er vigtigt at holde igen på vægten, og det så jeg også at du skrev, men jeg synes også man kan gøre sig pæn, selv om man ikke endnu har kunnet ramme den vægt, som er sundhedsmæssigt bedre. Det vigtigste er at man har det godt og at benene ikke bliver slidt op før tid. Uanset dette: Du ser altså godt ud i bunad!

Legg igjen en kommentar

