Yndlingsutflukten enda en gang

Klage skal jeg ikke. Det er moro å male hus og rekkverk. Det er moro å bygge. Det er et privilegium å være eiere av ei stor, flott hytte ved sjøen. Men det må være lov å si at det medfører mye arbeid. Særlig når man ikke er i en økonomisk posisjon som åpner for en rask telefon til malermester Johansen når noe skal gjøres. Så blir det til at vi vasser like mye i tørr, avskrapa maling, som vi vasser i saltvannet på stranda, og det kan jo lett komme til å føles litt grått.

???????????????????????????????

Men så er det altså ferie, og da skal det også skje noe på den morsomme, sosiale fronten. Vi ble invitert ned til våre gode venner og naboer et par dager, ned dit hvor vi elsker å dra. Et par dager ble for mye for oss (Se første avsnitt i herværende bloggpost), men en dag var topp.

Klokka sju i går tidlig sto vi opp, og så var vi på vei nedover E6, og da de andre akkurat hadde fått ryddet av frokostbordet sitt, kjørte vi inn på tunet. Hva vi fikk med oss på en, enkelt dag! Vi startet i et hagesenter. Aldri har jeg sett et flottere hagesenter. Selv om det ikke var mye som minnet om Plantasjen her, var det likevel plantasje. Til og med en ekte elv rant tvers gjennom butikken. Kjøpte noe, gjorde vi også. Hva det er, skal du få se til høsten.

???????????????????????????????

Så dro vi til Lidkøbing, verdens søteste sommerby. Det første vi kjøpte var mer maling, norsk maling (Igjen: Jfr første avsnitt). Så ble det Rörstrand, klesbutikk med klær av det slaget som til og med jeg elsker, og jammen kjøpte jeg meg ikke en lintopp. Systembolaget er et måste når vi er i grannlandet, det samme er Hemköp og litt hit og dit.

Vi kjørte gjennom vakre landskap, de vakreste landskapene jeg vet om. Hvorfor det er sånn, klarer jeg ikke å finne ut, jeg tror jo ikke på reinkarnasjon og den slags, men når jeg kommer ned i mitt yndlings-Sverige, så føler jeg meg så veldig på plass og hjemme, nesten mer hjemme enn hjemme. Det er jo derfor jeg egentlig har lyst til å eie et hus der nede, – et hus jeg kan være i når jeg blir pensjonist og umulig kan klare å bruke opp all tiden min her hjemme. At naboen til naboes hus er til salgs gjør nesten litt vondt. Et perfekt hus, men det roper på så mye arbeid at vi ikke tør (Glem nå ikke første avsnitt.)

misjon

Lunsjen ble inntatt i restauranten til Missionskyrkan. For et sted! Det vakre huset lå i en helling ned mot Vänerns strand. Inne var det lyst og vakkert, med nye og gamle møbler i skjønn misjonsforening.

???????????????????????????????

Rekesmørbrødet smakte, og t-skjortene til de unge Missionskyrkoungdommarna kalte fram smilet.

???????????????????????????????

På torpet ble det tid for vin og prat i sola. Middag fikk vi også, inntatt midt ute i den samme sola. Det ble bare så fint.

???????????????????????????????

Da sola la seg ned mot åkeren forflyttet vi oss til uthusveggen. Der bakte vi i den synkende sola, mens insektene summet og større dyr og mennesker nøt det flotte landskapet.

???????????????????????????????

Da det ble tid for å flytte seg innendørs, satte vi oss i bilen. På vei ut mot E6 fikk vi med oss den flotte solnedgangen over åkrene.

Med en stor MacDonalds-kaffe mellom oss, satte vi nesa mot Norge. Det er fint å kjøre bil sånn sent om kvelden og natten. Da får vi pratet om det som betyr noe. Utenfor bilvinduene ble det mørkere og mørkere, og de slanke vindmøllene oppover Bohuslen-kysten blunket til oss med sine røde øyne, mens natta snek seg på.

Klokka kvart på ett var vi på plass på hytta igjen. Det ble en hel ferie på en dag.

???????????????????????????????

2 responses to “Yndlingsutflukten enda en gang

  1. Det har været en smuk dag! Jeg kan vældig godt lide frokostbordet med den blå skål, mærkeligt at lige netop den tænder så mange minder. Men det gør den.

    Jeg smilede lidt, da fridagen også blev brugt til at købe maling🙂 Men det skal jo gøres!🙂

Legg igjen en kommentar

