Hunn-feltet – what a waste

Jeg har vært der mange ganger før, men det er lenge siden nå. Nylig sendte Marthe meg noen artikler og en masteroppgave om Hunn-feltet, og jeg må si jeg ble overrasket. Ikke visste jeg at det var gjort så rike funn der. Stedet har graver, til dels rikt utstyrt, bokstavelig talt fra tidenes mornge og fram til vikingtid.

DSC04429

Hunn ligger bare noen få kilometer fra huset vårt, men vi tok bilen. Det var en varm og fin dag, perfekt for en liten vandring. Naturen her ute er veldig fin. Det er løvskog, åker og eng, og jeg føler meg hensatt til dansk natur.

???????????????????????????????

Gravhauger og stenringer ligger spredd utover et stort område, og det gir virkelig et deilig historiesus å være der ute. Her har det vært bosetting helt fra de første menneskene kom til Norge, og det må ha vært et flott sted å bo. Gravfeltet ligger i en solhelling ned mot fjorden, og bak reiser Ravneberget seg. Opp dit er det en kort, men bratt tur opp til bygdeborgen.

???????????????????????????????

Dette er altså en del av Oldtidsveien, og i et stort område er det mengder av fornminner, ikke minst er det rikt på helleristninger. Hvordan i all verden kan det ha seg at det får ligge i fred på denne måten? Hvorfor gjør vi ikke mer ut av det? Jeg tror jeg har skrevet om det her på bloggen før, men jeg kan gjerne gjenta det. For den som har vært i Danmark (- og Sverige for den sakens skyld) og reist fra fortidssenter til fortidssenter, er det en gåte at ikke vi også bruker dette området til noe. Det ligger der som en uslipt diamant.

DSC04437

Hadde jeg fått bestemme, skulle Hunn-feltet hatt masse å by på:

Et museum (Det burde være nok å formidle)
Museumsbutikk
En liten restaurant
God skilting opp til bygdeborgen (for den som liker en tur)
Skipsreplikaer med tilbud om turer på fjorden rett nedenfor
En liten campingplass på Vispen
Kopier av hus fra de periodene da gravfeltet ble brukt
Leirskole for barnetrinnet
Arkeologisk-historisk forskningsstasjon for UiO

Det kunne blitt så fint!

Fint er det nå også, og plakatene som er satt opp er både intruktive og gode. Det er bare så alt, alt for lite.

???????????????????????????????

Jeg har en gang spurt et museumsmenneske om hvorfor det er så lite utnyttet. Svaret jeg fikk var at Oldtidsveien ligger i ei bakevje i forhold til E6. Bakevje? Vi snakker om noen få kilometer. Som om Sagnlandet Lejre ligger midt i verdens navle, og det har da besøk nok.

Til tross for at jeg hisser meg opp over dette hver gang jeg besøker severdighetene langs Oldtidsveien, så må du ikke misforstå: Vi hadde en strålende dag.

???????????????????????????????

9 responses to “Hunn-feltet – what a waste

  1. Jeg kan godt lide sammenligningen med Lejre, historisk forsøgsområde, også kaldt sagnlandet. Jeg synes det er en god måde at levendegøre historien, men jeg er gennem årene blevet mere og mere bevidst om at det er den historie, der foregår i de 100 år før vores nutid, som er vigtigst og vanskeligst at formidle.

    Det er smukke billeder, du har taget.

    • Jeg har alltid vært veldig glad i Lejre forsøgssenter. Det eneste jeg ikke liker, er de tnye navnet: Sagnlandet. Hva er det for noe jåleri. Det er jo et arkeologisk- historisk forsøkssenter. Jeg var der med mine barn da de var små, jeg har vært der flere ganger med skoleklasse og nå håper jeg å komme dit en tur på sensommeren.

  2. OK – jeg var heller glad for det nye navn!!!🙂

  3. Liker oss her i Bakevja vi🙂
    Enig, litt mer blest hadde ikke vært dumt. Spinner videre på dine planer: Kafeen kunne vært fint alternativ til grill på terrassen av og til, gårdsbutikken fra gården 300 m lenger ned i veien kunne fått et oppsving, ungene her i Brandstorpåsen kunne hatt sommerjobb med å stå i kiosken med softice, vi kunne kjørt museumsgjester i Hunnebotn på vannski og romperister, …. og hyttene hadde minst steget et par millioner i verdi🙂
    Men fra spøk til alvor: Har du den masteroppgaven / artikler digitalt? …og kunne du sende meg???

    • Hver gang noen vil utvikle turismen i Fredrikstad-området, får vi høre at vi bor i ei bakevje i forhold til E6, som om ikke folk kjører av hovedveiene når de er på ferie.

      Jeg vil ikke utvikle alt for enhver pris, men akkurat Oldtisveien skriker etter et senter, og jeg forstår ikke annet enn at det burde være store muligheter. Ungene i byen vår vet jo knapt om at de bor midt i et fantastisk historisk område.

      Masteroppgaven finner du på UiO, men den er mest opptatt av det kommunikative. Marthe hadde sendt meg noen gamle, scanna tekster og de var veldig interessante. Skal se om jeg finner dem, så jeg kan sende deg dem som pm på Facebook.

      https://www.duo.uio.no/handle/10852/23183

  4. Jeg er så enig i at Hunnfeltet bør gjøres mer kjent, her gjemmer det seg mye interessant! Skjærviken mangler både restaurant/cafe, butikker og museum. Vispen-området er fint, men kan utnyttes mer. Her er det muligheter!

Legg igjen en kommentar

