Løvetann med dårlig sosial intelligens

De burde ha tatt hintet nå, løvetannene. Hvert år på denne tida, stikker de hodene opp og forsøker å farge plenen min gul. Og like sikkert som de sprenger seg opp gjennom jorda, like sikkert er det at jeg kommer med løvetannstikka mi og bikker dem opp. Komposten neste!

???????????????????????????????

To ganger sømfarer jeg plenen min tidlig i juni. To ganger tømmer jeg den for gule hoder, grønne kropper og lange røtter. Men hjelper det? Nei, – neste år dukker de like uinviterte opp igjen.

Snakk om dårlig sosial intelligens!

???????????????????????????????

6 responses to “Løvetann med dårlig sosial intelligens

  1. De har sin plass i kretsløpet, de òg. Løvetennene. Mat for humler for eksempel. Som det blir færre og færre av. Og grunnlag for masse fin kompost.
    Men så var det menneskets behov for å sette tinger og tanger i bås. Løvetenner er ugras, og plener skal være tette og grønne og ikke inneholde gule blomster og brede blad som tar opp plassen for graset. Som har konkuranse nok fra mosen.
    Er ikke enkelt, det der.

  2. Jo da, jeg tente på det da jeg røsket dem opp, Ragnhild, – men bladene kveler altså min bitte lille plen om de får lov til å være med på moroa. De får simpelthen finne seg et annet sted, ei naturlig eng eller noe. Hos meg er de ikke velkomne.

  3. Løvetann i plenen og gress i bedet! De skjønner jo ingen ting!
    Løvetann i plenen har jeg gitt opp å temme, men gress i bedet jobber jeg fortsatt med. Forskjellen på gress og u-gress er bare hvor det vokser! Men u-dyr er mye verre, feks brunsnegl….

  4. Hvor er det sjovt, at mælkebøtter hedder Løvetanner på norsk.🙂

    • Det er morsomt, Jens. Det heter altså en løvetann, – og i flertall kan man velge mellom løvetanner eller løvetenner. Jeg bruker vanligvis løvetenner, men denne gangen valgte jeg den andre.

      På norsk (og fransk og engelsk) tar navnet utgangspunkt i de takkete kronbladene. De kan jo minne om (løve)tenner. På dansk ville jeg tro det er den hvite saften i stengelen man tar utgangspunkt i, – men det vet jeg ikke, men den heter vel egentlig Fandens mælebøtte på dansk. Svenskene sier maskros. Hvorfor aner jeg ikke.

  5. Tilbaketråkk: Dagen i dag var en deilig dag | Livet leker

Legg igjen en kommentar

