Flom

Vi kan jo ikke bare surre rundt i en sommerhet hage. I formiddag satte vi oss i Lille Røde og tok en tur for å se på flommen. Thv syntes ikke jeg skulle fotografere Lille Røde. Han var ikke ren, nemlig.

???????????????????????????????

Det er flom, og Glomma går full av vann. Lenger nord i landet har vannmassene forårsaket enorme ødeleggelser, og det er fortsatt mer enn nok kraft igjen når den nærmer seg våre trakter. I Sarpefossen gikk det 2 800 tonn vann pr sekund i dag. Ikke småtteri.

Det er et mektig skue. Det er det store industrianlegget ved elvebredden også. På Borregaard produseres vanillin, etanol, ligning, cellulose … En flott bedrift med viktige arbeidsplasser for Sarpsborg-distriktet.

???????????????????????????????

Da jeg var liten, dro vi av og til for å se på fossen når den gikk stor. Det er lenge siden jeg var liten, og jeg tror ikke jeg har vært ved dette monumentet siden jeg var liten. Det er i det hele tatt sjelden vi er på disse kanter. I dag var det fullt av skuelystne både på utsikten og langs elvebredden.

???????????????????????????????

4 responses to “Flom

  1. Flotte billeder, dejligt at «den lille røde» stadig kører! Jeg følger gerne med på en tur. Sarpevideoen er meget fortællende, flotte kameraføringer.
    Link til Aftenposten: Har han bygget sit hus for tæt på floden? Jeg kan se at myndighederne her i Danmark ikke tager nøje vare på, hvor det er rimeligt at bygge, men – indtil videre – har tilladt uforsvarlige byggerier ud fra en tankegang om «at man kan jo dræne» eller «man kan bygge diger» eller «man kan grave grøfter» – men ingen kan finde ud af ansvaret for hvem der skal betale hvad.

    • Takk for det, Donald. Jeg har blitt så overrasket over at jeg kan ta så fine filmer med kameraet mitt. Tenk at det er mulig. Men jeg er ikke så flink ennå. Det blir litt urolig når jeg skal zoome og sånn. Dessuten har jeg bare denne skjermen å se gjennom, – ikke noen søker, og i sterkt sollys er det ikke så lett å se hva man filmer.

      De har helt klart bygget for tett på elven. Men da de bygde huset opp igjen etter forrige flom, lovte myndighetene å flomsikre elvebredden. Dessuten mente de vel at det ikke hastet , – det var jo en femtiårsflom dette, – ikke en to-årsflom🙂

  2. Det er ikke muligt at sikre sig 100 procent mod naturkræfterne, og hvor naturen viser sin styrke en gang i mellem, er det ofte smukt og godt at være.
    Jeg tænker tit på de mange millioner mennesker, som bor ved vulkaner for at udnytte dens frodige jord, og derved løber en stor risiko for at blive offer for samme vulkan ved et udbrud.
    Elvene giver på samme måde skønhed og energi under normale omstændigheder. Flommen er så elvens «udbrud».

    • Selvfølgelig kan man ikke sikre seg 100 prosent, men her er det altså folk som har fått bygge sine hus opp på nøyaktig den samme tomten der det huset sto, som ble tatt av flommen for to år siden. Myndighetene sa det var greit, for de skulle sikre elvebredden før neste flom. Siden de mente flommen for to år siden var en 50-årsflom, mente de at de hadde god tid (Til tross for hva meteorologer og klimaforskere forteller), og så gikk det som det gikk. Nå begynner forsikringsselskapene å murre. De kan ikke erstatte hus hvert annet år.

Legg igjen en kommentar

