Opera i garasjen, sol og vin

Jeg vet ikke hvor mange soldager jeg må ha før lagrene er fulle, men i dag kjente jeg at det monnet. Det har vært så deilig varmt, og vi har vært ute nesten hele dagen. Lørdag. Mai. Sol. Deilig, deilig!

Det aller beste for meg er nok at jeg er ferdig med alle rettebunker. Det hjelper ikke hvor godt jeg liker jobben min; på varme maidager har jeg annet å gjøre enn å evaluere tekster, og da sørger jeg for at det blir sånn. Jeg regner med at elevene mine synes det er greit også. Hvis læreren ikke skal rette i mai og juni, betyr det at elevene heller ikke skal skrive eller ha prøver i mai og juni. En vinn – vinn-situasjon, tror jeg man kaller det.

Litt hagearbeid har vi gjort, bitte litt. Ellers har vi sittet i utestua med aviser og kos. Midt på dagen kom mamma og fikk lunsj med oss.

I tretida ruslet vi noen hus lenger ned i dalen vår. Vi skulle på konsert, nemlig. Hege Holmquist hadde invitert til garasjekonsert i hagen sin. Hun hadde trommet sammen tre fine jentebarn, to av dem hennes egne døtre, Gry Kilevold som akkompagnatør og Terje Brevik som medspiller.

???????????????????????????????

Hege er operasanger, og hun synger arier så tærne krøller seg og tårene renner på oss. Det er bare så flott! Og tenk deg å sitte ute i en vakker tulipanhage mens musikken strømmer ut fra en åpen garasjedør. De unge jentene sang også – vakkert, – og så spilte de fiolin. Terje er primært skuespiller, – og jeg elsker kontrasten mellom Heges sopran og Terjes rustne mannestemme. Jeg har hørt dem flere ganger disse tre, og de har en fin kjemi som løfter framføringa og gir publikum godfølelse.

???????????????????????????????

Innimellom de seriøse numrene krydrer de med humor og sprell, som når Hege synger mens Terje parallellt tøyseoversetter librettoen. Veldig morsomt. Jeg var ingen god fotograf i dag. I stedet for å fotografere i garasjeåpningen, skulle jeg gått ut i gata og knipset hele oppkjørselen og alle som satt der ute med flagrende ører. Det må ha vært en pussig opplevelse for tilfeldig forbipasserende.

Det var selvfølgelig en grunn til at Hege hadde organisert denne konserten. Vi som kom betalte 100 kroner hver. En av våre soroptimistsøstre Grethe Roede Moe, driver noe som heter Chivi-foundation. Gjennom frivillig arbeid samler hun inn penger til en skole i Zimbabwe, – og det er dit pengene går.

Selv om vi var ganske mange, blir det ikke veldig mye penger av en sånn intimkonsert. Desto større ære til Hege, Gry og Terje, tre kulturarbeidere som faktisk hadde spandert en hel arbeidsdag på å samle inn noen få tusenlapper. Vi har lett for å glemme at de som underholder oss faktisk er på jobb, – og de jobber ikke bare den timen de synger og spiller. En av de andre naboene fortalte at han hadde hørt på dem hele formiddagen, – det må øves og forberedes, må vite. Sånt er det viktig å huske på. Er vi andre villige til å jobbe gratis en hel varm mailørdag for å donere lønna vår til en veldedig organsiasjon?

DSC0363

Etter konserten rusla vi hjem i hagen vår. I kjøleskapet sto litt småmat, vann og vin, – og så satt vi der og prata til vi ikke orket mer.

Noen sånne dager til, så er jeg klar for tjue kalde og snø som kommer vannrett.

???????????????????????????????

Legg igjen en kommentar

