Regn før og regn etter, men sommer er det

Det har blitt en helt annen årstid siden jeg kom hjem fra jobb torsdag 16. mai. Den femtende var det kaldt og trist, og så slo plutselig varmen til. Jeg ble vane tro overivrig, føk ut i hagen, klippet roser, luka og styra, – til jeg plutselig fikk nok. Det ble så varmt.

Og så dro vi på hytta til sol og sommer.

DSC03605

Det er noe helt spesielt med åpningen av hyttesesongen. Pinseaften var det dugnad, og vips så var de der alle sammen: Sommervennene, ville vi kalt dem om vi hadde vært barn, men vi blir litt barn om sommeren. Gamle venner dukker opp fra snøen, vi må oppsummere: Hva har skjedd siden i fjor.

???????????????????????????????

Årets rekefest på Foten blir planlagt, men det er jo så lenge til, og så samler vi oss i en varm, varm sommerkveld i mai, sitter på en terasse, ser på solnedgangen og drikker vin, – akkurat som vi gjorde i fjor og året før der og året før der, og som vi har planlagt å gjøre hver sommer resten av livet.

At det har regnet i dag også er ikke en gang verdt å nevne.

Det er sommer!

???????????????????????????????

5 responses to “Regn før og regn etter, men sommer er det

  1. Vår om ikke annet. Men så bor jeg jo ikke i Østfold heller, så vi er nok to – tre uker på etterskudd.Sånn sett.

  2. Det må være dejligt med sådan en rejefest! Jeg kan slet ikke forstå hvordan du kan have tid til eksaminerne nu🙂

    • Men vi har ingen eksamener, Donald. I år går mine unger i niende, – så det er ennå ett år til jeg har eksamensår. Det betyr at vi tvert om har det roligere enn vi pleier. Deilig, deilig!

Legg igjen en kommentar

