Finnskogen, første del – Gård til salgs

Vi var på tur i helga. Thorvald, Marthe Hanna-vovsen og jeg la i vei til Finnskogen lørdag morgen. Trettifire timer etter at vi forlot Fredrikstad, var vi hjemme igjen. Tenk at det går an å se så mye nytt bare på et langt døgn.

???????????????????????????????

For Thv og meg var dette nytt land, men Marthe hadde vært der før. Hun har sansen for store skoger og lange gåturer, og nå ville hun vise oss noe av det som var fint. For oss som bor på Østlandet er det kort vei til Finnskogen, – merkelig kort vei, synes jeg. At jeg aldri har vært der før!

???????????????????????????????

Vårt første mål var en liten avstikker over til Sverige. I flere uker har vi nemlig kost oss med en Finn-annonse på et lite gårdsbruk. Vi visste bare sånn noenlunde hvor det lå: i bygda Østmark i Torsby kommune rett over grensen. Det første vi fant i Østmarka var en fantastisk flott kirke. Den var dekket av spon, og var et smykke. Vi tok oss tid til en rusletur rundt på kirkegården, – bare en liten en.

DSC03185

Kirkegårder får ofte besøk av oss når vi er på tur. Nesten hver gang jeg er på en sånn, finner jeg en historie å ta med hjem. Du vet, sånne historier som man bare må høre mer om. Østmarka kirkegård hadde en skikkelig dramatisk av slaget. Anna Johanssen fra torpet Skraltbråten skulle jeg gjerne høre mer om. Det eneste jeg har funnet ut, er at det fortsatt finnes rester av torpet hun kom fra et sted inne i skogene. Det er lett å regne seg fram til at hun trolig ble det offer for bokseropprøret, men jeg skulle likevel gjerne ha hørt historien hennes. Hvordan kunne et ungt menneske langt inne i en svensk skog havne i Kina? Noe finnes å lese på nettet, men som vanlig vil jeg har mer.

???????????????????????????????

Og så var det gården: Vakkert, relativt nyrestaurert våningshus med koselig kjøkken og flislagt bad, en gammel og en nyere, og ikke minst velstelt, driftsbygning, 17 mål tomt med skog og eng ned mot ei fiskeelv. Pris: 690 000 kroner, og den har stått til salgs lenge. At det går an!

???????????????????????????????

Vi stanset. Vi vandret rundt på tomta. Vi så og så, – men det fikk holde med det. Marthe har ikke penger til et sånt sted, og kanskje heller ikke tid, – og vi har ingen planer om å bruke feriene våre på Finnskogen, – uansett hvor fint det var.

Noen ganger er det fint å bare se.

???????????????????????????????

Østmarkagården

???????????????????????????????

4 responses to “Finnskogen, første del – Gård til salgs

  1. Tak for en spændende tur. Jeg har en god bekendt, som har i hus i svensk Finnskogen. Lidt mere fattigt i stilen; men samme natur.
    Så vidt jeg ved, blev finnerne anset for mere hårdføre end de lokale, og mentes derfor at kunne klare sig i områder med dårligere jord og klima.
    -Men hvor mange mål har der mon oprindelig hørt til stedet?
    Der er da ganske store stald- og ladebygninger til stedet.

    • Jeg har forstått at finnene innvandret på 15 – 1600-tallet, fordi det var nød i Finnland. Deres måte å drive jordbruk på passet godt i dette området. De var vant til å bedrive svedjebruk, – trolig fordi de områdene de kom fra minnet om traktene i dette skogsområdet. Om jeg nå ikke har forstått alt helt feil.

  2. Jeg holder også meget af kirkegårde og skal altid rundt og se på gravsten når jeg kommer et nyt sted. Anna må have været en meget skræmmende kvinde for de kinesere siden de stenede hende til døde og uff en væmmelig død at få.
    Torpet er vel nok fint, der kunne jeg sagtens leve 🙂

    • Jeg ville tro at de kinesiske opprørerne var mer skremmende for Anna og de andre misjonærene. De ble altså lenket sammen og satt opp mot en mur, før de ble stenet til døde.

Legg igjen en kommentar

