Favntak

Våren lister seg på tå, – og det går så usigelig sakte i år. Dammen har vært frossen helt til for noen dager siden, og det er ikke antydning til de krokusene vi vet finnes under gress og jord. Når jeg går hjem fra jobben, tar jeg en titt bort i dammen. Har det kommet noen frosker? Men den har vært tom hver dag, og ikke et lite kvekk har jeg hørt.

???????????????????????????????

Dammen ligger på forsiden av skolen. Jeg regner med at de elskovsyke froskene kommer fra alle kanter, og i dag fikk vi bevis på at de også kommer fra skogen bak skolen. Da vi var ute for å jobbe med kvist og kvas i dag, oppdaget jeg pluteselig et par i het omfavnelse ute på plattingen.

???????????????????????????????

Når de parrer seg i dammen, kommer jeg sjelden så nær innpå som dette. Nå kunne jeg se at magen til hoa var gigantisk. Skinnet sto i helspenn over froskeeggene som forhåpentligvis snart skal slippe fri.

DSC0314

Jeg skriver forhåpentligvis, for de var langt fra dammen disse to. På vei ned mot fødestua har de rett og slett gjort en feilnavigering, men så har de altså vært så nødne at de har satt igang et formeringsposjekt som er dømt til å mislykkes. Skal det bli barn av det, er de avhengige av en dam å legge eggene i. På den annen side: Sex for sexens skyld er heller ikke å forakte.

???????????????????????????????

Kanskje blir det rumpetroll likevel. Ved hjelp av villige elever og ei plastbøtte fikk vi forflyttet dem. Og det var ikke bare disse to. Jeg plukket opp noen froskeklaser og så fikk vi dem i sikkerhet.

???????????????????????????????

Når froskene parrer seg i dammen henger hannen på ryggen til hoa. Disse to hadde valgt en god gammeldags misjonær. Om det er vanlig eller uvanlig, vet jeg ingen ting om. At de hadde tilskuere ga de blaffen i. Ikke en gang da jeg plukket dem opp slapp de favntaket.

DSC03140

10 responses to “Favntak

  1. Du store min for bilder! 🙂 Sammen med tittelen på forrige innlegg ble det nesten litt i for pikant 😉 men vi liker alle våren 😉

    • En av elevene mine påpekte også den forrige tittelen. Kors på halsen og ti kniver i hjertet: Det falt meg ikke inn at noen skulle mistolke den. Dere får skrive det på regninga for egen fantasi.

  2. Aldri en kjedelig dag. Om våren. På skolen.
    Hm. Forresten, vet noen hvor uttrykket «tenke koffert» kom fra?

    • Det handler visst om salig Freud, har jeg hørt. Han objektiviserte vel fantasiene og mente at de kunne puttes inn i oppbevaringsprodukter av typen veske, dåse, koffert osv. Derfor altså. Men dette har jeg lest meg til, og jeg kan ikke garantere at det stemmer. Freud har jeg nemlig ikke lest.

      Hvorfor du kom på det akkurat nå, vet jeg sannelig ikke.

  3. Det var da den bedste biologi-undervisning. Jeg må gerne grine lidt, ikke?

  4. Snakk om krefter! Deilig, deilig hva naturen har av påvirkningskraft.
    Håper du har gode vårdager, hege!

    • Jeg har gode vårdager, Elisabeth. For meg er det bare to årstider, og nå er vi en måned inne i den beste av dem. I dag var det til og med sol da jeg tok ei ettermiddagsøkt i hagen. God vår til deg også.

  5. Hehe, herlige billeder 🙂
    Hvad sagde alle ungerne til så håndgribelig biologiundervisning ?

Legg igjen en kommentar

