Alle duene

Det har regna kattunger og det som større er i hele dag, – og glad er jeg for det. Regnet vasker vinteren bort. For noen dager siden satt vi ute i hagen til naboen, men selv om sola skinte var det alt for kaldt til å løsne på tela. Det må regn til.

???????????????????????????????

Og ellers er det travle tider, så travle at jeg ikke har hatt tid til å skrive noe her inne. Men det er en fin-fin travelhet: Mye å gjøre på jobben og litt hit og dit og over alt hjemme. I går formiddag spilte bandet til svigersønnen, Hubble gitartrio på jazzklubben. Synd for deg at du ikke var der. Du gikk glipp av noe, og det sier jeg ikke fordi det er svigersønnen, altså.

???????????????????????????????

Hjemme kokkelerte vi så fjøra føk, bokstavelig talt. Vi hadde middagsgjester om kvelden, og den sto på duer. Det var ikke så mange gjestene, vi var sju, men tidsmessig spiller det ikke så stor rolle om man koker for sju eller tjue-sju. Det vet jeg av god erfaring.

???????????????????????????????

Til forrett hadde jeg laget laksemousse i paiskall. Det ble ikke helt vellykket. For at ikke paien skulle bli helt soggy, måtte jeg legge i moussen etter at den var stivnet. Håpet var at det skulle se ut som om den hadde stivnet oppi der, – men det gjorde det ikke. Godt var det uansett.

Alle duene

Og så var det duene. De kom ferdig rensa og sløya, og vi hadde selv frakta dem fra Danmark. Duer er undervurdert mat. De smaker omtrent som ryper, men koster en brøkdel. I nord har de ryper, i sør har vi duer. Så merkelig at de ikke brukes mer. Jeg skar ut brystene og stekte dem akkurat som jeg gjør med ryper: i gryte. Da jeg søkte etter andre oppskrifter på nettet, kom jeg over en blogg der duer faktisk ble rangert over ryper: Får vi ikke tak i duer, nøyer vi oss med ryper.

Vi kjøpte dem i Torvehallerne i København, og de garanterte at de var skutt på Jylland. Merkelig da at haggelet jeg fikk i munnen var av bly. Det er så vidt jeg vet strengt forbudt å bruke blyhaggel i Danmark.

DSC02688

Desserten stammer fra matklubben jeg er med i, – og den er noe helt for seg selv: Lime- og basilikummousse og jordbær med rødvins-og balsamikosirup. Det er bare så utrolig godt!

I morgen er det mandag, og vi ruller videre. Regn eller sol – dette er den aller, aller beste tida på året.

???????????????????????????????

8 responses to “Alle duene

  1. Du er ikke lei for å dele dessertoppskriften, håper jeg? 🙂

  2. Den lime- og basilikummousse og jordbær med rødvins-og balsamikosirup. ser fortryllende ud, Hege! Den vil jeg vise til Monsieur, som er den af os, der laver gæstemad.

  3. Jeg legger meg til i å ønske dessertoppskriften. Antagelig hel etter min gane. Deler du?
    Ang due, har jeg aldri smakt. Assosierer til den sorten duer som tripper rundt i sneiper ol. på bytorg. Og de frister IKKE. Men disse fra Torghallene, er antagelig fra skauen? he he…

    • Her er den:

      Kesam-mousse med balsamico-jordbær

      3 plater gelatin
      2 lime – både saft og skall
      50 g melis
      8 kvaster basilikum
      250 g kesam (Mager kesam går fint)
      2 dl fløte

      1,5 dl balsamico
      1,5 dl rødvin
      100 g sukker

      500 g jordbær

      Legg gelatinplatene i bløt. Limesaft, limeskall og melis røres sammen over vannbad, og når det nærmer seg kokepunktet, tilsettes gelatinplatene som røres godt ut i blandingen. Avkjøles litt.

      Limeblandingen, basilikum og kesam helles i en høy bolle og røres sammen med en stavmikser. Den stivpiskede fløter røres forsiktig inn. Moussen helles i 4 porsjonsformer.

      Balsamico, sukker og rødvin kokes inn til en tredel. Avkjøles. Hvis blandingen kokes for lenge, kan den bli litt for stiv. Da kan den myknes i microovnen.

      Ved servering helles moussen på en stor tallerken. Jordbærene skjæres i store biter og danderes rundt, og balsamicosausen helles over.

  4. Tusen takk skal du ha, Hege.

Legg igjen en kommentar

