Kulturseksjonen

Hvile kan jeg gjøre i grava, kjenner jeg noen som ynder å si, når livet går på høygear. Sant nok, men jeg hviler gjerne litt nå også, jeg. Det ble ei litt for hektisk uke. Litt av skylda har jeg selv. Jeg har hatt studenter i klassen de tre siste ukene. Veldig flinke studenter, har jeg hatt. Men det tar tid, og tida er ikke min egen. Dessuten skal de evalueres disse studentene, og det tar også tid. Jeg har en frist på to uker etter at studentene har returnert til lærerhøyskolen, og den som kan regne, ser at det veldig lett kunne blitt en ekstra arbeidsdag i påskeferien. No way! I stedet har jeg småskrevet på disse rapportene hele uka, litt nå, litt da, jevnt over. Jeg kom i mål!

???????????????????????????????

Etter at vi hadde levert de to små på søndag, dura vi ned på Litteraturhuset. Det var visst noen som hadde tenkt at jeg skulle bidra med noen ord, – og når det handler om ord, er jeg sjelden tung å be. Det var en og annen artig figur i panelet (- en og annen ikke fullt så artig også, når sant skal sies).

???????????????????????????????

Og så kom mandagen og skolen og unger og full rulle. Jeg er med i en dameklubb av det litt konservative slaget. En haug yrkesaktive damer (og pensjonerte yrkesaktive damer) møtes en gang i måten for å få litt påfyll. Innimellom møtes vi i mindre grupper, og hver gruppe har ansvar for å bidra med noe på månedsmøtene våre.

DSC02723

Jeg trives i denne klubben. På jobben er vi jo lærere alle sammen, – og det kan være moro å treffe normale mennsker også innimellom. Jeg er en sofagris, og når jeg er med i en klubb, må jeg jo få bena i gear og komme meg ut av huset, hjem til andre klubbmedlemmer, dumpe ned ved relativt ukjente menneskers spisebord, diskutere kultur og politikk, spise litt, slarve litt og tusle hjem igjen. Påfyll, kalles det visst, og påfyll er bra. Jeg tror rett og slett sjela mi har godt av det.

???????????????????????????????

Nå på onsdag var det min gruppes tur. Vår oppgave var å feire stemmerettsjubileet. Rett etter jobben møttes vi i kommunens fineste hus. Det ligger i min barndoms nabolag, og strengt tatt hadde jeg planer om at jeg skulle bo der når jeg ble voksen. Sånn ble det ikke, men så lenge det er kommunens hus, så er det jo litt mitt også.

DSC02725

Etter forberedelsesmøte i det eldgamle huset, gikk vi gjennom parken og over i rådhuset der dameklubbmøtet skulle være. På veien tenkte jeg på hvor mye som skjer ute i byen når jeg sitter hjemme i varmen. Det var ikke mange metrene vi gikk, men folk var det over alt. Søtest var de små guttene som skater utenfor rådhuset. Bitte små, var de faktisk, elleve – tolv år, tenker, jeg. I full fart rulla de bortover flisene og hui utfor trappene. De var ikke tunge å be, da jeg spurte om et ekstra stunt for kameraet.

???????????????????????????????

Litt lenger borti veien kom den utrettelige Jan Kåre Fjeld og Fredsmarsjen. Tenk, han har gått fredsmarsj gjennom Gågata hver eneste onsdag siden oktober 2009.

???????????????????????????????

Og så var det møtet. Hildur Østensen kom og fortalte oss om vandreutstillingen Kvinners kår i 100 år. Vi gleder oss til den kommer til Fredrikstad i juni. Og så var det Gulabi Gang, filmen om den rosakledte gjengen til Sampat Pal Devi i Banda-distriktet i India. Fy flate for noen tøffe damer! Modige, gærne kvinnfolk som tar opp kampen med et voldelig, patriarkalsk samfunn. Om du ikke allerede har sett den, bør du avgjort spandere et par timer på disse modige damene.

???????????????????????????????

Moro var det, men da jeg kom hjem klokka halv elleve, hadde jeg ikke mer å gi. Greit nok. Jeg har en seng! Det fine er at man starter på ny frisk hver morgen. Torsdag var det jobb fra åtte om morgenen til halv elleve om kvelden: Undervisning, møte, konferansetimer, kontorarbeid og så trinnfest.

???????????????????????????????

Det skal ikke mye til for å lage fest for 100 niendeklasseelever: 50 liter brus, 120 pølser, 50 ispinner, noen glade gutter som ville leke disc-jokeyer, noen fete høytalere og vips så er det fest. Vi voksne selger mat og drikke, prater litt her og der, rydder litt og ikke minst: Skuffer unna litt kontorarbeid innimellom slaga. Vårens tenåringsmote er det ingen tvil om: Superkorte shorts i alle varianter og høye, høye sko. Så vet vi det.

Det ble en flott kveld, men nå er det jaggu nok. Etter jobben i dag var det ikke så mye mer igjen av meg. Det er i grunnen ganske tomt, og jeg har nøyd meg med et varmt bad og en heftig omfavnelse av sofaen min.

Men i morgen er jeg klar igjen.

God helg til deg også.

sko

4 responses to “Kulturseksjonen

  1. Takk likeins, Hege🙂

  2. God helg, Hege. Vel fortjent!🙂

Legg igjen en kommentar

