Små fester er best, bare det er mange av dem

På jobben min er det mange fine folk. Et par av dem steller av og til i stand noen helt spesielle og bitte små fester for oss andre: Når vi kommer fra klasserommet etter siste time på fredag, blir vi møtt av mat og drikke på lærerværelset. Alle som vil kan hive seg med på litt kos rett etter jobben. Det blir naturlig nok av typen «kom som du er», – og det passer en sånn som meg kjempegodt. Jeg er som kjent ikke verken festete eller pyntete av natur. Så sitter vi der rundt et bord, spiser og drikker, prater skit og ler, diskuterer livet døden og kjærligheten – og så går vi hjem.

Vi går tidlig hjem.

DSC02647

I går var en sånn fredag, og jeg nikoste meg. Klokka sju var jeg hjemme igjen, og det var best for meg. I dag var det nemlig min tur til å arrangere en sånn bitte liten dagfest av typen «stikk innom og kom som du er»: Damelunsj.

???????????????????????????????

Det er ikke min ide. En av de andre jentene prøvde ut konseptet for noen av oss her i dalen i fjor en gang, og det ga mersmak. Da jeg kom hjem i går kveld brukte jeg en time og ti minutter på kjøkkenet. Resultat: En laksemousse, en viltpate og noen små muffins. I formiddag laget jeg en cous-cous-salat, en grønn salat og så satte jeg fram litt brød og ost,- alt i alt under to timer på å stelle i stand til gjestebud. Det er vel ikke noe å mase med.

???????????????????????????????

Vips så var det fest. Det ble en lang lunsj med hyggelige damer, og akkurat som i går spiste og drakk vi, pratet skit og lo og jammen kom vi ikke innom både livet, døden og kjærligheten i dag også.

To korte fester på ett døgn, og likevel har jeg kunnet hengi meg til sofaen, avisene, bøkene og PC-en min begge kveldene. Ikke dårlig.

???????????????????????????????

4 responses to “Små fester er best, bare det er mange av dem

  1. To fester på et enkelt døgn? Slet ikke dårligt, nej!

Legg igjen en kommentar

