Vi har fått litteraturhus

Nå har omtrent hver eneste lille husklynge i Norge et eget litteraturhus. Det må være skummelt for dem som skal drifte dem. Vil det gå rundt økomisk?

Her i Fredrikstad åpner litteraturhuset nå i helgen, og i går var vi der for å ønske det velkommen. Det er visst sånne kulturkjerringer som oss som skal bruke og betale for mora, – og det er jeg gjerne med på, – om jeg bare klarer å få ræva i gear!

Selve huset er flott. Store, lyse rom, en flott bar, i følge venner og bekjente en fantastisk restaurant og så er det saler og rom til møter, konserter, bokbad og hva det måtte være. Vi gleder oss.

I går kveld benka vi oss for å høre på Fay og Gerd og Ida diskutere egen og andres litteratur.

DSC02201

Programmet for første kvartal ser mer enn lovende ut. Når jeg blar meg gjennom det, finner jeg mengder av arrangementer jeg kunne tenke meg å delta på, – men så var det denne dørstokkmila. Kommer jeg til å orke å stikke ned i morgen for å høre Klaus Hagerup fortelle om Inger? Hvordan blir været mandag kveld, når vi kan være med på å diskutere næringslivet i Fredrikstad? Orker jeg gå ut en gang til? Onsdag 6. februar kommer Levi Henriksen, men da er jo C og M her, så da har jeg ikke tid. Onsdag 13. februar ville jeg helt sikkert gått, om jeg kunne, men da er jeg på et annet møte. Da forteller Gudmund Skjeldal om Nordahl Grieg. Det er alvor, – jeg vil så gjerne, men jeg vet rett og slett ikke hvor mange av disse strålende arrangementene jeg kommer til å få med meg sånn til hverdags.

Og det er nettopp det. Litteraturhuset er avhengig av at sånne som jeg meker oss ut av sofavarmen. Selv om jeg er superglad for at vi har fått et litteraturhus og merker at det meste ved dette huset appellerer til meg, så er det jo ikke mitt eget hus. Jeg skylder det ikke noe, liksom. Da er det bare igjen å håpe at huset overlever lenge nok til at jeg får brukt det.

Legg igjen en kommentar

