Med Wergeland på brystet

Det går i romantikken om dagen – romantikken og nasjonalromantikken. Livet til Henrik er som skapt for niende klasse. Det er nok å ta av, både av det myke og det harde, og jeg kan ikke hjelpe for det: Å fortelle om dnne tiden, alle disse folka, lese tekstene deres, gjøre fortida så levende som mulig – det er absolutt det beste jeg vet i denne verden; og jaggu får jeg ikke betalt for det også!

DSC02141

Til norskfaget ligger undervisning om språket og litteraturen, men det er så mye mer. Jeg har ansvaret for både norsk og samfunnsfag i min klasse, og i sånne perioder som jeg er inne i nå, handler det om mer enn språk og litteratur. Det handler om å formidle den gamle folkesjela, og kanskje, i et heldig øyeblikk, sette den i forbindelse med den nye. Det er ikke så mye snakk om Henrik Wergeland rundt middagsbordene i de femtitre hjem, – heller ikke store diskusjoner om nasjonsbygging eller poesiens blå blomst, – det meste av dette blir overlatt til meg.

DSC02163

Når jeg står der i klasserommet, føler jeg meg nesten som Henriks bistandsadvokat, – og han kunne nok trenge en. Det er litt ironisk. Selv er jeg en kontrollfreak av de verste, ryddig og strukturert med et «Etterpå er alt for sent» som livsmotto. Likevel vil jeg gjerne kjempe litt for alle Henrikene. Med sin rettferdighetssans og impulsivitet flytter de faktisk verden framover, – selv om det går over stokk og sten noen ganger. Og så er det de andre da – Camilla og Johan Sebastian. Det blir mye moro av sånt. Camilla fyller 200 år i disse dager, og så er det stemmerettsjubileet og 2014 og alt som følger med. Det er lett å være lærer om dagen. Forhåpentligvis er det levelig å være elev også.

4 responses to “Med Wergeland på brystet

  1. Vi går for den🙂🙂

  2. lisbeth58bula

    Nå fikk jeg litt lyst til å være eleven din!

Legg igjen en kommentar

