Litt lysere

Det er ikke det at jeg ikke liker vinteren. Jeg liker vinteren. Jeg liker bare ikke at den er så lang og kald og mørk. Og så liker jeg ikke at hagen er frossen og gresset dødt. En liten dæsj vinter hadde vært nok for meg. Den perfekte vinteren hadde vært den som kom i desember sånn litt innunder jul. Da kunne den pumpet ut snø og iskalde grader så mye den lystet, men i slutten av januar bør det være slutt. Akkurat nå for eksempel, nå kjenner jeg at jeg er mer enn forsynt med vinter. Når jeg kommer hjem fra jobben i morgen, kunne jeg tenke meg å rusle bak i hagen for å se om krokusene jeg plantet i høst er på vei opp.

Men ingen vintere har ennå tatt til vettet, og det er ennå 10 – 12 uker med kulde i vente.

Men lyset er på vei, og allerede nå kan jeg se at himmelen er mer blå enn svart når jeg kjører på jobben litt før åtte om morgenen.

DSC01541

For et par dager siden kjøpte jeg en bit av sola. Den befinner seg nemlig litt lenger syd i verden, i landet som heter Syden. Om knappe fem uker drar vi dit. Da skal jeg ligge på en solseng ved bassenget og se utover havet. Tar du med et glass vin med sitronbrus til meg når du er inne? skal jeg si til Thv, og så skal jeg snu meg over på magen og lese videre i boka mi, mens jeg lurer på om jeg ikke har blitt ørlite solbrent på skuldrene.

Når vi kommer hjem fra palmer og sol er det lov å begynne nedtellingen til krokus og tulipaner.

Sunprime-Riviera-Beach-Spa-Playa-del-Cura

8 responses to “Litt lysere

  1. Jep, vinteren er hyggelig inden jul, men lidt lang i januar og februar. Om føje år behøver vi måske ikke tage syd på i januar…

    • – og mars og april. Jeg vet jeg skal ha dårlig samvittighet for å fly sørover – men den samvittigheten klarer jeg ikke mobilisere. Så lenge jeg har penger til det, kommer jeg til å flakse mot solen i februar.

  2. Det lyder så tåpelig, men både solariumsbesøk og dagslyslamper (som riktignok er dyre, men som finnes med vekke-klokke-funksjon) skal visst hjelpe på vinterdepresjoner.

  3. Det er nok ikke for tåper. Jeg er overbevist om at det funker. Men nå er det altså ingen depresjon det er snakk om her, – til det er følelsen for mild. Men jeg trives mer med lys enn mørke, mer med varme enn kulde, – og da føles det faktisk veldig deilig å tjuvstarte litt på sommeren med å gi seg selv ei uke i februar, – because I can. Hadde jeg ikke hatt penger til å kjøpe meg en plass i sola, hadde det også vært helt ok.

  4. Hege, du skriver så herlig om å lengte til våren! Jeg har også gått med de samme tankene, og de har til og med vært så langt fremme i frontallappen at jeg skriver februar i stedet for januar på møteinnkallinger… Sikkert fordi jeg ønsker meg i hvert fall en måneds tid frem i tid. Heldige deg som har vinterferie! Den uken sitter jeg og skriver sakkyndige tilrådinger, – men på ettermiddagene kan jeg kose meg med sollys gjennom vintermatte vinduer, be gemalen om å hente et glass vin uten sitronbrus, og glede meg til å heie på krokusen, som sikkert også lengter etter å titte frem med sin gule og lilla fargeprakt når våren endelig kommer! Vi har det egentlig godt i dette landet, og vinteren ER herlig i små porsjoner!

    • Jeg er superheldig som har vinterferie. Det er et privilegium. Uansett hva jeg skal jobbe med i mitt neste liv, så skal det være sesongarbeid. Mye jobb og mye fri er helt topp.

      Vi treffes plutselig!

  5. Det lyder dejligt, at I tager en tur sydpå om fem uger! For min skyd må vinteren gerne være et par måneder kortere, end den er, selv om det er smukt med sne og frost.

Legg igjen en kommentar

