I dag fylte jeg brått nitti år

Det nye året startet med et nytt emne i 9 B: Lyrikk. Det ble klargjøring av sjanger, og ord og begreper skulle på plass; det var assosiasjoner, denotasjoner og konnatasjoner. Litterære virkemidler ble forklart og eksemplifisert, og ungene hang med, som de pleier å gjøre i 9 B. De er en fin-fin og lydhør gjeng. Ikke at de bare lytter. Innspillene kommer hele veien, kjappe replikker, men de er lette å forføre. Hva mener vi med en assosiasjon? Jeg skrev tre ord på tavla: Varm. Het. Våt. Mange lo. Noen lo veldig, – og så var det begrepet på plass.

Et stykke ut i timen ville jeg vise dem at pop- og rocktekster også hører hjemme i lyrikkens verden, og sånn i farta lot jeg Steven Tyler fylle skjermen og høytalerne i klasserommet. Det var i den forbindelse at jeg og assistenten kom med noen halvdulgte kommentarer om at det merkelig nok var noe ved denne Tyler, noe i retning varm, het og våt, kanskje? Og det var da jeg fikk høre det fra en av gutta: Nei, Hege, nei, nei, nei, – du kan ikke si sånn om han fyren der. Du er jo nesten nitti år! Det går ikke an.

At jeg fortalte at Steven Tyler er tolv år eldre enn jeg, gjorde ingen forskjell. Han er tross alt rockestjerne, – og jeg er en kjønnsløs lærer på nitti år. Så vet jeg det.

9 responses to “I dag fylte jeg brått nitti år

  1. Like greit å få det slått fast, først som sist, så slipper du å lure mer på det.

  2. Jeg hadde mediehistorie med mine elever i dag, og de lurte på om månelandingen hadde gjort stort inntrykk på meg, ettersom jeg sikkert gikk på videregående på den tida. Jeg er født i 1972. Så…nei, ikke veldig.🙂

    Men for tenåringer er jo alle over tjueto omtrent nitti, så det spiller ikke noen rolle fra eller til.

    • Vanligivs er de fullstendig likegyldige til alderen vår, – vi er vokse lærere uansett. En gang da jeg var ung, spurte en elev om jeg og min kollega var jevngamle. Det var 20 år mellom oss.

  3. Haha, ja så ved du det🙂

  4. Livet er ikke rettferdig. De eldgamle lærerne jeg hadde på ungdomsskolen ser likens ut i dag, mens jeg er blitt eldre.😦

Legg igjen en kommentar

