Så var vi der igjen

Jo da, – jeg kom meg en liten tur ut i frisk luft denne helga, men det varte ikke lenge. Som vanlig dro vi til Gangsrød for å flette årets advenstkrans, – og det var ingen ting å utsette på været: Sol, kuldegrader og klar, fin luft. Likevel dro vi kjapt hjem igjen så snart vi var ferdige. Det var noe som ventet.

DSC00987

Resten av helga har jeg brukt på jobb. Det har jeg i grunnen ingen ting imot. Det er fint med ei sånn rettehelg, – i hvert fall av og til, og særlig når det er en ende på det. Selv om hovedfokuset er på bunkene som ligger på langbordet, er det plass til kos og hygge også. Vi har sett TV om kvelden, bakt fruktkake, spist skinkestek og hjemmelaga surkål, rydda litt og framfor alt lest massevis av aviser. Huset lukter av jul og adventkransen brenner for første gang i år. Planen var å invitere naboen over på en matbit nå i ettermiddag, men det gikk ikke. Rettebunken var ikke tom, og på denne tida må jobben gå først.

Snart er det jul.

DSC00993

Jeg er ikke ferdig med jobben ennå. Etter Dagsrevyen skal jeg sette meg ned med den siste lille bunken. Så er jeg klar. I morgen begynner jeg prosessen med å sette terminkarakter i norsk og samfunnsfag. Det foregår ved at jeg setter meg ned med hver enkelt elev. Sammen ser vi på alle resultatene de har fått dette semesteret. Sluttkarakteren gir seg selv, og vi blir enige. Heldigvis blir vi alltid enige. Etter ett og et halvt år på ungdomsskolen kan elevene dette. Det viktige er at alle forstår hvorfor de får den karakteren de får.

DSC00994

6 responses to “Så var vi der igjen

  1. Vi havde også det smukkeste vejr med sne og frost og lidt sol🙂
    Fin måde at give karakteren på, en en samtale med eleven!

  2. Jeg synes det er godt at du opnår enighed om karaktererne – jeg håber der er elever, som ind imellem synes at de er rigtig gode og fortjener høje karakterer.

    • Det er veldig sjelden vi ikke er enige, Donald. Karakterene settes jo på grunnlag av læringsmål elevene har fått på forhånd, og da er det vanskelig å ikke se hvor landet ligger.

      • … og du er god til at administrere disse læringsmål🙂

      • Nå er ikke det verre enn at selv jeg kan klare det, Donald. Det handler om et skriv der de får vite hva det er forventet at de kan: Ord de skal kjenne betydningen av, årstall de må kunne knytte opplysninger til, land de skal kunne plassere på et kart, temaer de skal kunne delta i en diskusjon om, personer de skal ha kjennskap til og i hvilken grad de skal kjenne dem, historiske situasjoner de skal kunne gjenfortelle. Så vet de også at det er kvalitet over å kunne sammenligne, reflektere og komme med egne meninger på bagrunn av det de har lært.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s