Roser og lyng

Nå er vi klare for vinteren, og takk for det. Riktig nok er det fortsatt mildt, men det varer neppe lenge. Veden er i hus, Lille røde har fått hardtop på og begge bilene er vinterskodde, hyttevannet er koblet fra og cisterner tømt, pelargonier og potteroser plassert i kjelleren og utenfor døra vår har årets høstdekorasjon vært på plass lenge. Det hjalp å få pussa opp døra.

Thv har lenge etterlyst krokus i plenen, og i år fikk vi endelig ordnet det. En tur på Plantasjen ga en fangst på 160 blomsterløk på halv pris. Nå ligger de godt begravet og hviler i plen og bed. En liten håndfull ble stukket i naboens plen, såkalt geriljaplanting, -. så får vi se hva som dukker opp til våren, – hvis det blir noen vår. Akkurat nå gruer jeg til den årstida vi har foran oss. Kunne det bare holdt seg sånn som det er nå: Kjølig, klart og fint, – og kunne bare den helvets snøen holdt seg der den hører hjemme: Oppe i himmelen og høyst til fjells!

November er en merkelig måned her hos oss. Det kan være mildt som nå, – men ingen blir forundra når sola kikker fram og vi kan ta med kaffen ut på verandaen. Foran huset har vi pyntet til høst og vinter. I bakhagen blomstrer rosene ennå.

Helga har som vanlig vært viet ganske mye arbeid. Verken Thv eller jeg orker å jobbe sene kvelder sånn til hverdags, så for å få det til å gå opp, jobber vi bortimot fulle dager på søndager. Ikke hver søndag, men sånn omtrent tre av fire. Det er mye som er bra med det. Samtidig kan jeg bli litt oppgitt noen ganger. Det tar liksom aldri slutt. Alle vet at ugjort arbeid kan ligge som en sten på skuldrene før det er gjort. Jeg har derfor en avtale med meg selv om å ha helg fra fredag til søndag formiddag. Da er det ikke lov til å tenke på skolearbeid og alt som skal gjøres. Denne helga måtte dette prinsippet fravikes. I tentamenstida er det bare å rette i hvert ledige øyeblikk om jeg skal bli ferdig før advent.

Noen helger er vi bare hjemme, andre ganger går kommer vi oss ut i samfunnet, som her på Østfold Kunstnersenter. Der henger Eriks bilder, og dit bør du avgjort unne deg en tur. Skulle du komme dit og finne ut at du skal spandere et aldri så lite bilde på meg, er det bare å be dem pakke inn det som heter For lenge siden, – og det er altså ikke det du ser på bildet under her. Det mottas med takk!

Og ellers da? Det har blitt sosialisert litt både her og der, ute og inne, i hagen om dagen og inne hos folk om kvelden og til og med om natta.

Høsten er en sosial tid, og vi er ikke flinke til å si nei. Snart er det adventstid, og den pleier ikke akkurat være stille den heller, men hvile kan vi kanskje gjøre når vi blir gamle.

Hver helg ønsker jeg meg en ekstra fridag. Det får jeg sjelden. I stedet er det bare å krype til køys og skru bryteren på glede over å ha en jobb å gå til.

Og snart er det jul!

7 responses to “Roser og lyng

  1. Jeg bliver helt forpustet af at læse om jeres uger. I når både at pynte udenfor, at drikke kaffe på terrassen, at arbejde, endda i weekenden, at komme ud på kunstudstillinger, at besøge og få besøg og ovenikøbet har I også overskud til to ekstra børn i jeres hverdag. Godt gået Hege. God mandag til jer , og jeg vil hellere have sne end regnvejr og gråveje som nu🙂

    • Nå drakk vi ikke akkurat kaffe på terrassen denne helga, Lene. Det var mer for å forklare de store variasjonene i temperatur. Ellers tror jeg ikke vi får tid til mer enn andre. Det handler jo mest om å gå i skytteltrafikk mellom jobben og sofaen🙂

      Her er det fortsatt mildt, 8 grader, og jeg elsker det!

  2. De bliver smukt, at I får blomstrende krokus i jeres plæne!
    Men pyha, hvor er det hårdt, at I må arbejde i weekenderne, Hege.
    Her har vi gråvejr så mørkt, at man knapt nok ved, om det er nat eller dag.

    • Det er ikke synd på oss fordi vi må jobbe i helgene, Madame. Du må huske på at vi har tolv ukers ferie i året. Det er mange uker uten arbeide. For å få årsverket til å gå opp, skal vi jobbe i gjennomsnitt 44 timer per uke. Noen uker er det lite å gjøre, hvilket betyr at det er vanvittig mye andre uker. Jeg trives veldig godt med å jobbe på denne måten, men det er klart det merkes når det ligger 200 besvarelser og venter.

      Det er mørkt her også, men det er helt greit. Det er jo vinter.

  3. Koselig lesning.
    Forstår godt du ønsker deg en ekstra helgedag. Jeg har løst det på min måte. Har alltid en fridag i uken. Ubetalelig! Jeg vil ikke vente til jeg blir gammel med å hvile. Jeg vil ha «litt slakk» nå. Underveis.
    Ny nydelig uke ønskes deg.

    • Flere av kollegene mine har også en sånn fridag i uka. Det kunne kanskje være noe, men jeg vet ikke om det ville gjøre så stor forskjell. Det er uansett alltid noe å gjøre. Jeg får se om sju år. Da runder jeg seksti, og det er kanskje tid for å redusere litt.

      Ha ei god uke du også.

  4. Tilbaketråkk: Litt lysere | Livet leker

Legg igjen en kommentar

