Pip pip, – her er jeg

Selv om det er rimelig dødt her inne på bloggen, lever jeg i beste velgående. Det er travle tider, uten at det har hindret meg i å blogge tidligere. Så skyldes vel tausheten at jeg ikke har noe å melde.

Jeg går nå her og steller med mitt.

Jeg liker november. Det kan være så mørkt og vått det bare vil, men det er deilige dager. Når jeg kommer hjem fra jobben er det neste mørkt, i hvert fall på regnværsdager, og dem er det mange av. Når jeg har gjort min plikt mot arbeidsgiveren, kan jeg bruke fritida til hva jeg vil: Sofa og TV og PC og strikketøy og tjukke bøker, – og det er nettopp det jeg gjør.

Nå har jeg likevel ikke satt meg fast i sofaen de siste ukene. På fem uker har det vært en begravelse, to sekstiårslag, to middagsselskaper, en fest, diverse møter, konferansetimer på jobben og hit og dit og over alt.

Det er når jeg skal ut av huset på hverdagskvelder jeg merker at jeg er litt treg i rumpa, men når jeg først kommer av sted blir det alltid bra (Hvor trøtt jeg er neste morgen, kan jeg holde for meg selv).

Det er mange hyggelige mennesker der ute, og det er fint å sitte sammen rundt et bord. Da er det kanskje på tide at jeg selv sender ut en invitasjon og åpner døra, men det sitter litt langt inne akkurat nå. Kanskje er det nettopp fordi så mange andre har tatt initiativet. Det er snart nok, på en måte. Og om litt er det jul.

I uka som gikk fikk Marthe fast jobb. Det er faktisk årets viktigste nyhet for en trygghetsnarkoman mamma. Ungen min har fast jobb i staten! Hun er trygt og godt bevart med lønn og pensjonsordning. Det føles himmelsk, intet mindre.

På jobben ligger 53 nynorsktentamener og 53 bokmålstentamener og venter på meg. Likevel bestemte jeg meg for at dette skulle være ei nesten jobbefri helg. Den første siden sommerferien. I stedet for å rette har jeg lekt Danmarksferie sammen med fem venninner. Vi har nemlig fått en dansk kro her i landsbyen.

Et smørrebrød og en snaps skapte en illusjon av Flattland. Det gjorde også besøket i interiørforretningen, og på veien hjem kjøpte jeg Politiken. Det ga også en smak av and fugl.

Det er søndag formiddag. Det regner. Det er halvmørkt. Det er november. Snart kjører vi en liten morgentur ut for å se at hytta står. Når vi kommer hjem skal jeg koble Herman Lindqvists Madame de Pompadour på øret før jeg gjør huset presentabelt for ei ny uke. Så skal jeg jobbe en time eller to for å bli klar til neste samfunnsfagtema, som starter opp i morgen: Første verdenskrig.

Og i kveld? Strikketøy. PC. Peis. Sofa. TV – Downton Abbey.

Ha ei god uke!

Det skal jeg ha, blant annet sammen med den gjengen her:

5 responses to “Pip pip, – her er jeg

  1. Hvor fint at starte undervining i første verdenskrig just på mandag. Og det er da godt, at der er nogen, der har gjort noget ved smørrebrøds situationen i Norge. Herfra ses der frem til julefrokosten på redaktionen.

    • Har herrene planer om å innta julefrokosten blant fjellaper?

      Første undervisningsøkt om Første verdenskrig ligger bak meg, og det gikk utmerket. Vi har snakket om nasjonalisme, kolonialisme, kamp om våpen og opprusting. Det ble også tid til å definere de to alliansene og skrive navn på Europas land inn på et kart fra 1814, før vi avsluttet med å starte opp Intet nytt fra Vestfronten.

      • Jeg tror ikke vi kommer til julefrokost i Norge, hvis det var det du hintede til. Men det er godt at vide at man har MULIGHEDEN🙂

  2. The food looks wonderful, Hege, and you do as well. H
    ave you lost weight?

    • Well, I didn’t make any of the food, Amanda. It’s all from different parties I went to the past few weeks. The cake is soon to be found in my kitchen though. I will make it when Thv has his wine club on thursday.

Legg igjen en kommentar

