Hva er dette for slags tre?

Det er så mye jeg ikke kan noe om. Oppe i hodet mitt er det nesten tomt i hylla for løvtrær. Med en gang vi beveger oss bort fra selvfølgeligheter som bjerk, kastanje og rogn, stopper det opp for meg.

På parkeringsplassen på skolen står et lite, vakkert tre, – men det er noe underlig med det.

Selv om vi nærmer oss midten av oktober, gjør ikke treet antydning til å felle blader. I stedet strutter det med årets nye skudd. De gamle bladene er mørk grønne, men ytterst på hver gren vifter årets skudd og er nærmest selvlysende i sin grønnhet.

Og som om ikke det er nok. Treet blomstrer. Det er helt sant. I dag, 8. oktober, blomstrer treet på parkeringsplassen. Hvor merkelig er ikke det! Hva håper det lille treet å oppnå med å blomstre i oktober?

Kan noen vennligst opplyse meg? Gi meg en liten botanisk (arboristisk?) forelesning sånn i kortform?

6 responses to “Hva er dette for slags tre?

  1. Det ligner faktisk på sambucus (svarthyll eller rødhyll), både blader og blomster. Men sambucus blomstrer ikke nå, den blomstrer på våren.
    Kanskje dette er en busk som har tatt feil av årstidene…. Det skjer nemlig at planter får «en ny vår» på høsten. Hvis det er svarthyll – sambucus nigra kan du kjenne det på lukten – den lukter ikke godt.

  2. hilde-marie agerup-faller andreassen

    Jeg synes det ligner hyll…. og har opplevd 2x blomstring en gang for mange år siden 🙂

  3. Enig i at det kan ligne svarthyll. Og det har vi jo massevis av her i bydalen Hege. Vokser som ugress i hagen vår og tar helt overhånd hvis de ikke temmes. Men jeg har ikke sett at de blomstrer nå. Fuglene har nettopp avsluttet høstens bærgilde og spist opp det aller meste.

Legg igjen en kommentar