I en annen verden

Vi snakket om det på jobben i går. En kollega hadde undervisning på skolen om formiddagen, og om kvelden satt hun på Sicilia og spiste middag. Det går unna i vår moderne verden.

Jeg våkner opp i Fredrikstad i dag tidlig, og der gjorde jeg det jeg pleier å gjøre i Fredrikstad en fredag morgen. På jobben rakk jeg både historieprøve, undervisning og møte i plangruppa. Rydda litt fikk jeg også.

I bilen nedover E6 rakk jeg å rette en liten bunke prøver, før det var min tur til å overta rattet. Været var nydelig: 15 grader, sol og stille. Vakkert var det langs veien nedover i Sverige.

Her nede fant vi fort fram til det gule huset vårt. Her er det fint å bo, riktig hjemmekoselig og privat. Så hev vi oss på syklene og fant veien over broa og inn i Indre By. Igjen var Paludan målet. De har verdens lekreste tapasplatte. Hvordan de kan servere det så billig er en gåte. Så mange og flotte ingredienser hadde vi ikke fått for samme pris på Meny der hjemme.


Hvitvin hadde de også, – i sjenerøse glass. Så satt vi der og kjente på feriefølelsen, spiste, drakk, prata og kikka ut gjennom vinduene og inn på biblioteket over gata, mens bokhyllene på Paludan speilet seg i rutene.

Etterpå syklet vi hjem mellom mennesker på vei til og fra, gjennom trange gater, forbi fakler og uteserveringer som fortsatt holder koken, – hjem til det lille, gule huset i Christianshavn.

Det er høstferie!

3 responses to “I en annen verden

  1. det overste bildet er helt nyelig!

  2. evt: det øverste bildet er helt nydelig

Legg igjen en kommentar

