Så blir det København igjen

Om to uker er det høstferie. Vi kommer til å være hjemme store deler av uka. Det er arbeid som skal gjøres, noe praktisk og noe skolearbeid. Men det handler jo om en ferie, og da er det alltid fint med litt luftforandringer, noen nye opplevelser. En langhelg et eller annet sted. Og hvor drar vi?

Her har vi hele Europa å ta av. Vi kunne kastet oss på et fly til London, Riga, Paris, Berlin, Roma, – spennende byer. Noen av dem har vi ennå ikke besøkt. Et annet forslag var Vestlandet, – siderfestival i Hardanger eller en tur til Bergen.

Det ble ingen av disse stedene.

Det blir København, – igjen. Riktig nok er det ett år siden sist jeg var der, – ennå lenger siden for Thv. Vi liker rett og slett København. Byen ligger ikke for langt unna, og etter mange, mange besøk føler vi at byen er både spennende og eksotisk, men også hjemlig og kjent.

Vi skal bo samme sted som jeg bodde sist: I det trivelige, gule huset på Christianshavn.

Syklene skal med. Det gir oss skikkelig svingradius. Vi kjører ned på fredag utpå dagen, og så blir vi til mandag. Det gir oss tid til både å oppsøke gamle tomter og se noe nytt.

Selv om vi er erfarne Københavnreisende, mottas tips om mer å se og oppleve med takk.

Nå gleder vi oss.

12 responses to “Så blir det København igjen

  1. Dejlige planer I har! Jeg ville ønske, vi kunne mødes lige som sidst, Hege – men det er en weekend, hvor Uffe er i Jylland og tager bilen med.

    • Deter alltid hyggelig å møte dere, Gitte, men det får bli når det blir og når det passer for alle. Vi gleder oss veldig til en Københavntur. Syklene blir med, og vi har mer enn nok å finne på. God helg til deg og Uffe.

  2. Herlig å ha noe å glede seg til. Og Købehavn innfrir alltid.

    Har også en tur dit i vente. I november, sammen med god venninne. Kilende forventning.
    Har nydt godt av dine reisetips ifht København, Hege. Gleder meg til flere blogginnlegg om akkurat det.
    God helg ønskes deg.

  3. Susanne Nagel

    I skal selvfølgelig besøge de nye Torvehaller på Iraels Plads lige bag ved Nørreport Station! Rigtig god tur.

    • Susanne Nagel

      Jeg kan ikke huske om I har besøgt Arbejdermuseet ellers ligger det lige ved siden af Torvehallerne og altid et besøg værd!

      • Vet du, Arbeidermuseet har vi ikke besøkt. Det høres ut som en god ide. Jeg skal sjekke nettstedet deres. Takk for tipset, Susanne, – og kom gjrne med flere.

    • Jeg har vært i Torvehallerne, – men det har ikke Thorvald. Dit skal vi nok en tur, – for vil iker området. Vi skal spise på Paludan bok-cafe, – og det er jo ikke så langt unna.

  4. hm.. det her forslag er ikke så dansk, men alligevel: Lillebitte hyggeligt sted La Galette i Larsbjørnstræde – boghvedepandekager m cider til – ikke Paris og ikke Hardanger.. men alligevel :O) God tur!
    Og SÅ godt indlæg det om fjortenåringer og politik!

    • Takk for at du likte innlegget om elevene mine. Larsbjørnstræde kjenner jeg jo godt, – men akkurat det stedet har jeg ikke vært på. Det skal sjekkes. Takk for tipset!

  5. Desværre er jeg først i København om en måneds tid.
    Det er ellers snart længe siden, vi har hilst på hinanden. Men da er I jo nok væk igen.
    Arbejdermuseet kan jeg også anbefale. Ellers har jeg jo mine private attraktioner i Vanløse og Herlev🙂

    • Du har dine attraksjoner og jeg har mine, – men det hadde vært moro å treffes igjen. Det får bli en annen gang. Vi er der jo ellers bare en gang eller to i året.

Legg igjen en kommentar

