Den dagen alt gikk i stykker

Vi har vært på hytta et døgns tid for å klyve ved. Jeg elsker å klyve ved. Selv om jeg bruker en vedklyver, er det en sanselig opplevelse – lyden av ved som sprekker under presset av 6 tonn, lukta av kvae og furunål, den seige kvaen på hendene, vannet som presses ut av tømmeret. Jeg bare elsker det.

Det er aldri så mye som skal klyves hos oss. Vi hugger bare et tre nå og da. Denne gangen hadde vi tatt ett for å få litt mer himmel, og ett for å gi naboen bedre utsikt. Thv tok motorsaga fatt for å dele opp stokkene, og jeg skulle operere klyveren. Plutselig begynte det å ryke fra motorsaga, og vips så var den ute or soga.

Det er ille når noe som er dyrt går i stykker, men denne gangen klarte ikke Thv å skjule at han var bitte litt tilfreds. Saga er nemlig over 14 år gammel, og han har hatt lyst på ny lenge. Den vi har er ei simpel elektrisk sag, den billigste han fikk tak i den gangen. Nå kan han kjøpe ny. Moro for en som elsker alt som går rundt.

Det var likevel nok stokker til å fylle dagen min, og Thv fant fort noe annet å gjøre. Plutselig dukket det opp et par stokker med rosa ved. Da vi tok ned plommetreet i hagen tidligere i år, fraktet Thv stokkene ut på hytta, – og plommeved er altså rosa.

Med fare for å dra den for langt, tenker jeg på planting av olivenlunder når jeg klyver ved. Det er noe med å gjøre et arbeid man ikke skal ha gelden av før det har gått en tid. Riktig nok ikke hundre år, men først om et år eller to skal denne veden brenne. Fortsatt fyrer vi med den veden vi fikset for to år siden, og den vi har stablet i dag, skal brennes vinteren 2013/14 og senere. Nå er den så våt at det renner av den, men etter et år under tak, blir den perfekt.

Det ble ikke så verst mye ved i formiddag. Jeg er ikke særlig flink til å stable ved, og det hadde vært moro å lære å stable sånne flotte, runde stabler som vi av og til ser når vi er nedover i Sverige. Jeg har faktisk ikke sett sånne her hjemme, men tørt blir det okke som, og godt brenner det.

Siden motorsaga sa farvel, må vi ut enda en gang i løpet av høsten. Det er fortsatt både stokker, grener og kvister som venter på å bli delt opp. Det kan bli en fin dag i høstferien.

Jeg er ingen god fotograf, men bildene mine pleier å være noenlunde skarpe. Det er de så avgjort ikke i dag. Kameraet mitt har rett og slett tatt samme turen som motorsaga. Det er ikke så veldig gammelt, det kameraet, men du verden så godt brukt. Nå skrangler karosseriet, remma har løsna, det er fullt av skraper og sprekker, og nå kan det altså ikke stille skarpt. Jeg merket det særlig da jeg skulle ta bilder av grenene med løvtrær som lå der og ikke ville dø. Standhaftige blader popper ut av grenene, – men dem ser du altså bare i en dis. Jeg får ta med kameraet til doktoren for å se om det er håp. Hvis ikke får jeg gleden av å kjøpe et nytt. Et lommekamera må jeg ha.

Selv om vi produserer en del ved på hytta, er det på langt nær nok til å dekke forbruket vårt hjemme. Noe blir det, men i år må vi supplere med en favn eller to. Det blir neste prosjekt. Inne på hytta er veden stablet og klar til første vinterhelg, og blir det som i fjor, er det Henrik og hans kumpaner som kommer til å fyre opp den stabelen.

Dagen ble avsluttet med kaffe på hytta til Kusinen, og så hjalp vi Fetteren med å ta opp båten i kveldssola før vi satte kursen mot byhuset igjen.

5 responses to “Den dagen alt gikk i stykker

  1. Syns ofte det er slik jeg. At går vaskemaskin ad undas, går bilens eksospotte samme retning like etter. Innhogg i lommeboka.

  2. du har en veldig fin hytte😀 vil også ha en sånn hytte oppe på fjellet😀

  3. Ved skjøen da😛 Det er jo akurat det samme😀 eller ikke😀 haha😀

Legg igjen en kommentar

